Saturday, November 27, 2010

DHA dan Strok

Asid Docosahexaenoic (DHA), suatu asid lemak omega-3 esensial, dapat melindungi pesakit strok dari kerosakan otak dan kecacatan dan membantu pemulihan lebih cepat.

Penelitian yang diketuai oleh Nicolas Bazan di Louisiana State University Health Sciences Center telah menunjukkan bahawa komponen minyak ikan dapat memperbaiki otak sehingga lima jam selepas bermula terjadinya stroke.
Strok iskemik hasil dari kehilangan aliran darah ke kawasan otak akibat penyumbatan seperti gumpalan atau aterosklerosis. Kerosakan merangkumi kecederaan sel-sel teras yang kekal di lokasi penyumbatan. Kawasan sekitar sel-sel teras, yang disebut penumbra, juga rosak tetapi berpotensi diselamatkan. Penumbra ini mempunyai jangka hayat yang terhad dan kelihatannya mengalami kerosakan kekal dalam beberapa jam kecuali aliran darah dibina semula dan terapi saraf dilakukan. Satu aliran bahan kimia yang membanjiri sel-sel bersama-sama dengan aliran darah yang dikembalikan, termasuk radikal bebas yang merosakkan dan enzim pro-inflamasi akan menyebabkan kerosakan lebih lanjut dan menyebabkan kematian sel.

Strok menyebabkan kecacatan jangka panjang, dan rawatan dengan ubat pencegah darah beku (trombolisis) harus diberikan segera setelah gejala-gejala muncul. Namun kerana tetingkap terapeutik yang sempit dan pentadbiran yang kompleks, hanya 300% dari pesakit bermanfaat dari trombolisis.

Dalam kajian tersebut, para saintis diberikan sama ada DHA atau normal saline secara intravena kepada tikus pada 3, 4 dan 6 jam dari bermulanya strok, kemudian dibandingkan kesannya pada pemulihan pembengkakan otak dan neurobehavioral.

Magnetic Resonance Imaging (MRI) menunjukkan bahawa volume otak yang rosak akibat strok menurun sekitar 40 peratus pada 3 jam, 66 peratus pada 4 jam, dan 59 peratus pada 5 jam apabila DHA diberikan selepas bermulanya strok.

Analisis lebih lanjut menunjukkan DHA mengurangkan kawasan kerosakan otak dengan mencetuskan Neuroprotectin D1 (NPD1, molekul pelindung otak).

Dr Bazan mengatakan "Kami hanya baru mula untuk memahami kesan signifikan dari asid lemak omega-3 esensial pada strok. Tidak ada penyelesaian sederhana lagi, namun setiap penemuan baru membawa kita lebih dekat untuk melawan penyakit strok dan melemahkan neurodegeneratif lain.. Dari terapi titik pandang, kita sekarang dapat melihat cahaya di hujung terowong. "

Jurnal rujukan: Ludmila Belayev, Larissa Khoutorova, Kristal D. Atkins, Tiffany N. Eady, Song Hong, Yan Lu, Andre Obenaus, Nicolas G. Bazan. Docosahexaenoic Acid Therapy of Experimental Ischemic Stroke. Translational Stroke Research. Published online 04 November 2010; TEKS LENGKAP

DHA adalah asid lemak omega-3 esensial dan sangat penting untuk fungsi otak yang sempurna. Hal ini juga diperlukan untuk pembangunan sistem saraf, termasuk penglihatan. Selain itu, asid lemak omega-3, dijumpai dalam lemak ikan laut dalam, termasuk salmon, tuna, mackerel, sarden, kerang, dan ikan haring, merupakan sebahagian daripada diet yang sihat yang membantu menurunkan risiko penyakit jantung. DHA mempunyai kesan anti inflamasi yang kuat. Kerana keradangan adalah akar dari banyak penyakit kronik, rawatan DHA telah banyak menunjukkan kesan menguntungkan pada pesakit jantung koroner, asma, rheumatoid arthritis, osteoporosis, sepsis, kanser, penyakit mata kering, dan degenerasi makula berkaitan usia. Dan sekarang adalah alasan yang baik untuk melengkapi diet kita dengan asid lemak Omega-3.

PANDUAN PENCEGAHAN STROK


Panduan pencegahan strok dari National Stroke Association
dapat membantu anda mempelajari bagaimana anda dapat menurunkan risiko strok pertama:

  1. Tahu tekanan darah anda.
  2. Cari tahu apakah anda mempunyai atrial fibrilasi.
  3. Jika anda merokok, berhenti.
  4. Jika anda minum alkohol, lakukan secara sederhana.
  5. Cari tahu apakah anda mempunyai kolesterol tinggi
  6. Jika anda mengidap diabetes ...
  7. Bersenam.
  8. Nikmati diet rendah natrium (garam), diet rendah lemak.
  9. Masalah peredaran (pergerakan darah melalui jantung dan pembuluh darah).
  10. Mengenal Gejala Stroke.

No comments:

Post a Comment