Wednesday, May 16, 2012

Makan Ikan, Ayam dan Kacang Boleh Mengurangkan Risiko Penyakit Alzheimer

Picture source: topnews.ae
Satu kajian terbaru mencadangkan bahawa makan makanan yang mengandungi asid lemak Omega-3, seperti ikan, ayam, sos salad dan kacang, boleh dikaitkan dengan tahap protein darah yang lebih rendah yang berkaitan dengan penyakit Alzheimer dan masalah memori.


"Walaupun tidak mudah untuk mengukur tahap pengumpulan beta-amiloid dalam otak dalam kajian jenis ini, namun adalah agak mudah untuk mengukur tahap beta-amiloid dalam darah, yang mana, pada tahap tertentu, berkaitan dengan tahap di dalam otak, "kata penulis kajian Nikolaos Scarmeas, MD, MS, dengan Pusat Perubatan Universiti Columbia di New York dan ahli Neurologi Akademi Amerika.

Untuk kajian ini, 1219 orang yang lebih tua daripada umur 65 tahun, bebas demensia, menyediakan maklumat mengenai diet mereka untuk purata sebanyak 1.2 tahun sebelum darah mereka telah diuji untuk beta-amiloid. Penyelidik melihat khusus pada 10 nutrien, termasuk asid lemak tepu, asid lemak omega-3 dan omega-6 poli tak tepu, asid lemak mono tak tepu, vitamin E, vitamin C, beta-karotena, vitamin B12, folat dan vitamin D.

Omega-3 merendahkan tahap beta-amiloid darah


Kajian mendapati bahawa semakin banyak seseorang mengambil asid lemak omega-3 semakin rendah tahap beta-amiloid dalam darah. Pengambilan satu gram omega-3 sehari (bersamaan dengan lebih kurang setengah fillet salmon seminggu) lebih daripada purata omega-3 yang digunakan oleh peserta dalam kajian dikaitkan dengan 20 hingga 30 peratus lebih rendah tahap beta-amiloid dalam darah.

Nutrien lain tidak dikaitkan dengan tahap beta-amiloid plasma. Keputusan tetap di tahap yang sama selepas pelarasan dibuat bagi umur, pendidikan, jantina, etnik, jumlah kalori yang digunakan dan sama ada peserta mempunyai gen APOE atau tidak, faktor risiko untuk penyakit Alzheimer.

"Penentuan melalui penyelidikan lebih lanjut sama ada asid lemak omega-3 atau lain-lain nutrien berkaitan cecair tulang belakang atau tahap beta-amiloid di otak atau tahap penyakit Alzheimer lain yang berkaitan dengan protein boleh mengukuhkan keyakinan kita terhadap kesan bermanfaat bahagian-bahagian diet kita dalam mencegah demensia," kata scarmeas.

# #Kisah di atas adalah berdasarkan berita keluaran 2 Mei, 2012 oleh American Academy of Neurology. Kajian disiarkan secara online pada 2 May 2012, keluaran neurologi, jurnal perubatan akademi: Y. Gu, N. Schupf, S.A. Cosentino, J.A. Luchsinger, dan N. Scarmeas. Nutrient intake and plasma β-amyloid. Neurology, 2012 DOI: 10.1212/WNL.0b013e318258f7c2

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai penyakit Alzheimer, lawati laman web American Academy of Neurology. http://www.aan.com/patients.

Lebih lanjut mengenai asid lemak Omega-3
"Asid lemak Omega-3 adalah benar-benar penting untuk kesihatan manusia, sama ada anda bercakap tentang CVD, otak atau kesihatan imun. Pakar kesihatan mempunyai peranan penting untuk dimainkan di dalam mendidik orang ramai tentang kesan-kesan yang berfaedah untuk memasukkan ikan di dalam diet mereka," kata Philip Calder, seorang ahli biokimia metabolik dan pemakanan dari Universiti Southampton, United Kingdom.

Asid lemak omega-3, jelas Calder, berupaya melakukan pelbagai tindakan ke atas fungsi dan fisiologi sel. "Ia bersifat anti-radang dan oleh itu mungkin mengurangkan proses radang dalam dinding saluran darah, yang diiktiraf sebagai penyumbang utama kepada aterosklerosis," katanya.

Malah, kajian terkini oleh Calder dan rakan-rakan sekerja menunjukkan bahawa penggabungan EPA ke plak telah dikaitkan dengan penurunan pelbagai matriks metalloproteinases (MMPS), protein yang terbabit dalam lapisan plak penipisan dan meningkatkan pendedahan kepada risiko pecah.

Asid lemak omega-3 juga diketahui mempunyai kesan anti-arithmik. Kehadiran asid lemak omega-3 dalam membran phospholipid cardiomyocyte mengurangkan rangsangan elektrik dan memodulatkan aktiviti saluran ion (seperti natrium, kalium dan kalsium, kesan yang didakwa menggalakkan kestabilan elektrik di dalam sel dan mencegah aritmia. Ia juga dikenali bahawa asid lemak omega-3 adalah ejen menurunkan trigliserida yang mujarab.

# #

Kisah di atas diambil dari berita keluaran 3 mei 2012 oleh Persatuan Kardiologi Eropah (ESC)
 

No comments:

Post a Comment