Thursday, February 17, 2011

Kemampuan Brokoli Menyerang Kanser

Hidangan: Brokoli, gamat, cendawan dengan sos tiram

Kebanyakan dari anda mungkin mengambil hidangan brokoli sekurang-kurangnya sekali semasa sambutan CNY yang lepas. Anda seharusnya gembira kerana mendapat kebaikan tambahan dari brokoli.

Penelitian sebelumnya telah menunjukkan bahawa bahan yang disebut isotiosianat (atau ITC) - ditemui dalam brokoli, kubis bunga, selada air, dan sayuran lain - berfungsi untuk menghentikan pertumbuhan kanser.

Satu isotiosianat ditemui dalam brokoli adalah sulforaphane. Sulforaphane berinteraksi dengan protein yang disebut Nrf2, yang berfungsi sebagai master pengatur keseluruhan respon antioksidan dalam tubuh dan mampu menghidupkan ratusan pusat pertahanan antioksidan dan mungkin boleh mengganggu penurunan berkaitan usia dalam fungsi kekebalan tubuh. KLIK DISINI untuk laporan kami Januari 6, 2010.

Ujian tikus dengan kanser payudara menunjukkan sulphoraphane mampu 'menghalang' penukaran bahan kimia pro-karsinogen menjadi karsinogen, meningkatkan penguraiannya dalam tubuh, dan juga 'menekan' pertumbuhan sel-sel kanser.
KLIK DISINI untuk laporan kami Mei 7, 2010.

Terkini, Fung-Lung Chung dan rakan-rakan melaporkan bahawa ITC semulajadi menginduksi apoptosis pada pelbagai sel kanser dengan selektif menghilangkan protein cacat (mutan) p53 dan meninggalkan yang biasa. Gen penekan tumor p53 muncul untuk memainkan peranan penting dalam menjaga sel-sel sihat dan menghalang mereka dari mula tumbuh secara abnormal yang merupakan ciri khas kanser. Ketika bermutasi, p53 tidak menawarkan perlindungan itu, dan mutasi tersebut berlaku pada setengah dari keseluruhan kanser pada manusia.

Para saintis juga menunjukkan bahawa 2,2-Diphenylethyl ITC, suatu ITC sintetik adalah salah satu yang paling ampuh mengurangkan mutan p53 dalam kajian ini dan menginduksi apoptosis kepada keluasan terbesar dalam sel mutan p53 kanser payudara.

Secara keseluruhan, kajian ini menunjukkan bahawa pengurangan mutan p53 mungkin merupakan target penting yang baru untuk khemo-pencegah kanser dan terapi oleh ITC semulajadi dan sintetik.

Rujukan jurnal:

Xiantao Wang, Anthony J. Di Pasqua, Sudha Govind, Erin McCracken, Charles Hong, Lixin Mi, Yuehua Mao, Jessie Yu-Chieh Wu, York Tomita, Jordan C. Woodrick, Robert L. Fine, Fung-Lung Chung. Selective Depletion of Mutant p53 by Cancer Chemopreventive Isothiocyanates and Their Structure−Activity Relationships. Journal of Medicinal Chemistry, Published online on January 11, 2011; 110111101729088 DOI: 10.1021/jm101199t

Photo Credit: My Little Rascal

No comments:

Post a Comment