Tuesday, January 17, 2012

Aktiviti Fizikal, Pencapaian Sekolah Mungkin Berkaitan


Picture credit: http://images.china.cn


Penyertaan dalam aktiviti fizikal secara positif berkaitan dengan prestasi akademik di kalangan kanak-kanak.

Suatu kajian sistematik sebelum ini mencadangkan bahawa mungkin terdapat hubungan yang positif antara aktiviti fizikal dan prestasi akademik kanak-kanak, menurut laporan dalam isu Januari
Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, salah satu daripada jurnal JAMA / Arkib.

Amika Singh, Ph.D., Pusat Perubatan Universiti Vrije Universiteit, Institut Kesihatan dan Penyelidikan Penjagaan EMGO, Amsterdam, Belanda, dan rakan-rakan sekerja mengkaji bukti mengenai hubungan di antara aktiviti fizikal dan prestasi akademik kerana kebimbangan bahawa tekanan untuk meningkatkan skor ujian seringkali menyebabkan lebih banyak masa digunakan dalam pengajaran bagi mata pelajaran di dalam kelas berbanding masa yang kurang untuk aktiviti fizikal.

Penulis mengenal pasti 10 pemerhatian dan empat kajian intervensi untuk kajian semula. Dua belas kajian telah dijalankan di Amerika Syarikat, termasuk salah satu di Kanada dan satu di Afrika Selatan. Saiz sampel adalah dari 53 hingga kira-kira 12,000 peserta yang berumur di antara 6 tahun dan 18 tahun. Tindakan susulan yang berbeza-beza dari lapan minggu kepada lebih daripada lima tahun.

"Menurut bukti sintesis terbaik, kami mendapati bukti yang kukuh tentang hubungan yang signifikan yang positif antara aktiviti fizikal dan prestasi akademik. Penemuan salah satu kajian intervensi berkualiti tinggi dan satu kajian pemerhatian yang berkualiti tinggi mencadangkan bahawa lebih aktif secara fizikal adalah secara positif berkaitan kepada peningkatan prestasi akademik di kalangan kanak-kanak, "komen penulis.

Latar belakang maklumat dalam artikel mencadangkan bahawa senaman boleh membantu kognisi dengan meningkatkan aliran darah dan oksigen ke otak, meningkatkan tahap norepinephrine dan endorfin untuk mengurangkan tekanan dan meningkatkan mood, dan meningkatkan faktor-faktor pertumbuhan yang membantu mewujudkan sel-sel saraf baru dan menyokong keanjalan sinaptik.

Namun, "secara relatifnya sedikit kajian metodologi berkualiti tinggi yang menerokai hubungan di antara aktiviti fizikal dan pencapaian akademik," penulis membuat kesimpulan. Tiada kajian dalam sistemetik penilaian semula menggunakan ukuran yang objektif dalam aktiviti fizikal.

"Lebih banyak kajian berkualiti tinggi diperlukan ke atas dos-tindak balas hubungan antara aktiviti fizikal dan prestasi akademik dan mekanisme penerangan, dengan menggunakan alat ukuran yang boleh dipercayai dan sah untuk menilai hubungan ini dengan tepat," penulis membuat kesimpulan.

<<<*>>>

Kisah di atas diterjemah dari
Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine keluaran 2 Januari 2012.

Artikel ini telah disiarkan dalam isu Januari
Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine: Singh A, Uijtdewilligen L, Twisk JWR, van Mechelen W, Chinapaw MJM. Physical Activity and Performance at School - A Systematic Review of the Literature Including a Methodological Quality Assessment. Arch Pediatr Adolesc Med. 2012;166(1):49-55. doi:10.1001/archpediatrics.2011.716




No comments:

Post a Comment