Saturday, July 7, 2012

Mengapa Makan Ikan Merangsang Memori?


Kita semua pernah mendengar bahawa dengan makan ikan, ia baik untuk otak dan ingatan kita. Tetapi apa itu DHA, asid lemak omega-3 yang ditemui dalam ikan, yang membuatkan ingatan kita tajam?

Penyelidik perubatan di Universiti Alberta telah menemui penjelasan yang boleh diterima.

Penyiasat utama Yves Sauvé dan pasukannya mendapati bahawa model makmal yang diberi makan diet yang tinggi-DHA mempunyai 30 peratus tahap DHA yang lebih tinggi di bahagian memori otak, dikenali sebagai hippocampus, berbanding model makmal dengan diet sihat yang biasa.

"Kami ingin mengetahui bagaimana pengambilan ikan meningkatkan memori," kata Sauvé, seorang penyelidik di Fakulti Perubatan & Pergigian yang bekerja di jabatan-jabatan fisiologi dan oftalmologi, dan di Pusat Neurosains.

"Apa yang kami dapati bahawa sel-sel memori dalam hippocampus itu boleh berkomunikasi antara satu sama lain dengan lebih baik dan mesej pengganti yang lebih baik apabila tahap DHA di bahagian otak adalah lebih tinggi. Ini boleh menjelaskan mengapa memori dapat dipertingkatkan dengan diet yang tinggi DHA. "

Sauvé menyatakan penemuan utama adalah bahawa apabila diet yang ditambah dengan DHA, penambahan simpanan asid lemak omega-3 terkumpul di dalam otak. Pasukannya telah mengesahkan penemuan ini, begitu juga penyelidik dari makmal lain turut mengesahkannya.

Menambah diet kita dengan DHA, seperti meningkatkan pengambilan ikan atau mengambil makanan tambahan, boleh mencegah penurunan tahap DHA di dalam otak yang disebabkan oleh umur, kata Sauvé.

Awal tahun ini, Sauvé dan rakan-rakan lain mendapati bahawa DHA menghalang pengumpulan molekul toksik di belakang mata yang menyebabkan kehilangan penglihatan yang berkaitan dengan usia. Beliau sedang meneruskan kajian beliau dalam bidang ini.


# # #

Di atas adalah berdasarkan berita keluaran pada 28 Jun 2012 oleh Universiti Alberta.

Penemuan telah disiarkan pada 20 Jun 2012 edisi dalam talian
journal Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism oleh National Research Council of Canada:

Connor S, Tenorio G, Clandinin MT, Sauvéc Y. DHA supplementation enhances high-frequency, stimulation-induced synaptic transmission in mouse hippocampus. Appl Physiol Nutr Meta., 10.1139/h2012-062. Abstract.

No comments:

Post a Comment