Wednesday, August 1, 2012

Vitamin C, Penyakit Jantung, Strok, Kanser


Peningkatan dalam RDA untuk Vitamin C boleh membantu mengurangkan Penyakit Jantung, Strok, Kanser
Jumlah pemakanan yang disyorkan atau Recommended Dietary Allowance (RDA) untuk vitamin C secara tradisinya berdasarkan pencegahan penyakit kekurangan vitamin C iaitu skurvi.


Metabolik tubuh yang luas, farmakokinetik, kajian makmal dan demografi menunjukkan bahawa tahap vitamin C yang lebih tinggi boleh membantu mengurangkan penyakit kronik yang mana hari ini merupakan pembunuh kebanyakan orang di negara maju - penyakit jantung, strok, kanser, dan perkara asas yang membawa kepada mereka , seperti tekanan darah tinggi, keradangan kronik, tindak balas imun yang lemah dan aterosklerosis.

RDA seharusnya 200mg sehari
"Kami percaya penyelidikan yang mantap menunjukkan RDA perlu ditingkatkan," kata Balz Frei, profesor dan pengarah Institut Linus Pauling di Universiti Oregon, dan salah satu daripada pakar-pakar yang terkemuka di dunia mengenai peranan vitamin C yang optimum dalam kesihatan.

"Dan nisbah faedah-berbanding-risiko adalah sangat tinggi. Pengambilan 200 miligram vitamin C setiap hari dianggap benar-benar tidak menimbulkan risiko, tetapi ada bukti kukuh di mana ia akan memberi manfaat berganda, dan kesihatan yang besar. "
Diet harian yang terbaik disyorkan mengandungi 5-9 hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran mentah atau dimasak stim, bersama-sama dengan enam auns jus oren, boleh menyediakan 200 miligram vitamin C sehari. Tetapi kebanyakan rakyat Amerika dan penduduk di seluruh dunia tidak mempunyai diet yang terbaik.

Walaupun pada RDA semasa yang rendah, pelbagai kajian di Amerika Syarikat dan Kanada mendapati bahawa kira-kira suku hingga satu pertiga penduduk mengalami sedikit kekurangan vitamin C, dan sehingga 20 peratus di sesetengah populasi mengalami kekurangan yang teruk - termasuk pelajar kolej, yang sering mempunyai diet kurang daripada sempurna. Perokok dan orang dewasa yang lebih tua juga berisiko ketara.

Walaupun kurang sedikit di bawah paras, ia boleh membawa kepada Malais/dedar, kelesuan, dan keletihan.
Paras vitamin C yang sihat boleh meningkatkan fungsi imun, mengurangkan keadaan radang seperti aterosklerosis, dan menurunkan tekanan darah secara ketara, penyelidik memberikan perhatian.

#      Satu analisis baru-baru ini sebanyak 29 kajian manusia menyimpulkan bahawa suplemen harian sebanyak 500 miligram vitamin C mengurangkan tekanan darah, kedua-dua sistolik dan diastolik. Tekanan darah tinggi adalah faktor risiko utama untuk penyakit jantung dan strok, dan secara langsung menyumbang kepada anggaran 400,000 kematian setiap tahun di Amerika Syarikat

#     Satu kajian di Eropah meliputi hampir 20,000 lelaki dan wanita mendapati bahawa kematian akibat penyakit jantung adalah 60 peratus lebih rendah apabila dibandingkan dengan kepekatan plasma darah vitamin C dalam 20 peratus tertinggi kepada 20 peratus terendah.

#     Satu lagi usaha penyelidikan mendapati bahawa lelaki dengan yang paling rendah tahap serum vitamin C mempunyai risiko 62 peratus lebih tinggi mendapat kematian yang berkaitan dengan kanser selepas tempoh 12-16 tahun, berbanding dengan mereka yang mempunyai tahap vitamin C tertinggi.

Kajian makmal dengan haiwan - yang mungkin lebih tepat daripada kajian manusia kerana mereka boleh dilakukan dalam keadaan terkawal dan dengan haiwan genetik yang serupa - boleh mendokumenkan sebab-sebab yang boleh menjelaskan kesemua penemuan ini, berkata Frei.

RDA vitamin C adalah kurang daripada separuh dari apa yang sepatutnya, ahli-ahli sains tidak bersetuju dalam satu laporan baru-baru ini, kerana pakar perubatan berkeras untuk menilai keadaan semulajadi ini, tetapi pengkritik nutrien melakukan cara yang sama dengan ubat-ubatan farmaseutikal dan mencapai kesimpulan yang salah sebagai akibat.

"Cara bagaimana penyelidik klinikal mengkaji mikronutren ketika ini, dengan jenis yang sama yang dipanggil 'percubaan secara rawak plasebo terkawal fasa 3' yang digunakan untuk menguji ubat-ubatan farmaseutikal, hampir memastikan mereka tidak akan mendapati sebarang kesan yang baik."

Tidak seperti menguji keselamatan atau fungsi preskripsi ubat, kata penyelidik, percubaan itu tidak sesuai untuk menunjukkan keupayaan pencegahan penyakit pada bahan-bahan yang sudah ada dalam tubuh manusia dan diperlukan untuk metabolisme normal. Beberapa faedah mikronutrien dalam mengurangkan risiko penyakit kronik juga menunjukkan efeknya hanya selepas bertahun-tahun atau bahkan setelah berdekad penggunaan vitamin C secara optimum - satu faktor yang tidak sesuai dalam kajian klinikal jangka pendek.


# # #

Kisah di atas adalah berdasarkan berita keluaran 16 Julai 2012 oleh Universiti Oregon.

Jurnal Rujukan:
Artikel mula-mula diterbitkan secara on-line pada 14 Jun 2012 dalam Ulasan Kritis Sains Pemakanan dan Nutrisi:
Frei B, Birlouez-Aragon I, Lykkesfeldt J. Authors' Perspective: What is the Optimum Intake of Vitamin C in Humans?, Crit Rev Food Sci 2012; 52 (9): 815 DOI: 10.1080/10408398.2011.649149
Artikel ini diterjemahkan dari bahasa Inggeris oleh Ahli Farmasi Mahfuza Turman

No comments:

Post a Comment