Sunday, October 24, 2010

Flavonoid Dalam Saderi Dan Cili Mengurangkan Defisit Memori Berkaitan Umur

Flavonoid luteolin (Loot-ee-oh-lin), dijumpai dalam banyak tanaman, termasuk lobak merah, cili, saderi, minyak zaitun, peppermint, rosemary dan chamomile, mengurangkan keradangan yang disebabkan oleh usia di otak dan defisit memori yang berkaitan dengan menghalang pelepasan molekul inflamasi di dalam otak.

Sel-sel mikroglial mengkhususkan sel imun yang berada di otak dan sumsum tulang belakang. Semasa proses penuaan normal, sel-sel mikroglial menjadi tidak teratur dan mula menghasilkan kadar sitokin inflamasi yang berlebihan.

Banyak bukti yang menyatakan bahawa flavonoid luteolin mempunyai kesan antiinflamasi, tetapi kemampuannya untuk menghalang mikroglia, mengurangkan mediator inflamasi, dan meningkatkan pembelajaran yang bergantung hippokampus dan ingatan pada tikus berusia tidak diketahui sampai sekarang.

Saintis yang diketuai oleh Rodney Johnson dari Bahagian Ilmu Gizi di Universiti Illinois meneliti kesan diet luteolin dalam suatu model penuaan pada tikus dan mendapati bahawa luteolin meningkatkan kesihatan kognitif dengan bertindak langsung pada sel mikroglial untuk mengurangkan pengeluaran sitokin inflamasi di otak .

"Kami percaya diet luteolin memasuki otak dan menghalang atau mengurangkan pengaktifan sel mikroglial dan sitokin inflamasi yang mereka hasilkan. Kesan anti-inflamasi ini kemungkinan merupakan mekanisme yang membolehkan memori mereka bekerja untuk dikembalikan kepada asal pada usia lebih awal."

"Data ini menunjukkan bahawa pengambilan makanan sihat mempunyai potensi untuk mengurangkan keradangan yang berkaitan usia di dalam otak, yang dapat menghasilkan kesihatan kognitif yang lebih baik," katanya.

Rujukan jurnal:

S. Jang, R. N. Dilger, R. W. Johnson. Luteolin Inhibits Microglia and Alters Hippocampal-Dependent Spatial Working Memory in Aged Mice. Journal of Nutrition, 2010 Oct;140(10):1892-8

No comments:

Post a Comment