Monday, October 11, 2010

Minyak Bawang Putih dan Kardiomiopati Diabetis

Diabetes mellitus merupakan salah satu faktor risiko utama pembentukan penyakit jantung, kira-kira 80% dari semua kematian diabetes.

Pesakit diabetes memiliki minimal dua kali risiko kematian akibat penyakit jantung berbanding tanpa diabetes. Mereka rentan terhadap penyakit jantung yang disebut kardiomiopati diabetes, yang menyebabkan radang dan melemahkan rangkaian otot jantung.

Penelitian sebelumnya telah menyarankan bahawa minyak bawang putih boleh melindungi sistem kardiovaskular. Namun, mekanisme di mana minyak bawang putih melindungi kardiomiopati disebabkan diabetes tidak jelas.

Wei-Wen Kuo dan rakan (1) memberi makanan baik minyak bawang putih atau minyak jagung pada tikus makmal yang mempunyai diabetes. Haiwan yang diberikan minyak bawang putih mengalami perubahan yang bermanfaat yang berkaitan dengan perlindungan terhadap kerosakan jantung.

Hiperglikemia, terhasil sama ada dari kekurangan insulin pada diabetes jenis 1 atau pertahanan insulin pada diabetes jenis 2, menginduksi pengeluaran spesies oksigen reaktif (ROS), yang merupakan penyebab utama dari kecederaan miokard diabetes. Kerana kadar rendah pemungut radikal bebas, hati terdedah untuk menjadi rosak disebabkan ROS.

Efek berbahaya dari stres oksidatif pada jantung pesakit diabetes termasuk ekspresi gen abnormal, transduksi isyarat berubah, dan pengaktifan pusat menyebabkan kematian sel terprogram miokard. Beberapa enzim antioksidan dikenalpasti menurun pada jantung pesakit diabetes, kerana hiperglikemia, melalui mekanisme oksidatif yang ditemui pada tikus dan manusia

Menariknya, eksogenus atau kemampuan antioksidan insulin-mediated boleh menghalang kenaikan stres oksidatif, menunjukkan kemungkinan kesan yang menguntungkan dari antioksidan dalam mencegah kardiomiopati diabetes.

Perubahan pada tikus yang diberi minyak bawang putih dilihat berkaitan dengan sifat antioksidan yang kuat dari minyak bawang putih. Para saintis telah mengenalpasti lebih daripada 20 zat dalam minyak bawang putih yang boleh menyumbang pada kesan tersebut.

Para penyelidik juga menyiasat sama ada karbohidrat yang diperam ditemui dalam makanan yang mengandungi bawang putih dan asparagus dapat membantu penurunan berat badan dan diabetes.

Pengajian tiga tahun oleh Nutrisi dan Research Group di Imperial College London, bertujuan untuk menentukan sama ada karbohidrat ini menyebabkan pelepasan hormon usus yang boleh mengurangkan nafsu makan dan meningkatkan sensitiviti insulin, yang pada gilirannya dapat menurunkan kadar gula darah dan membantu mengawal berat badan. Karbohidrat yang akan diberikan kepada peserta dalam kajian adalah sebagai suplemen sehari-hari.

Ahli diet Nicola Guess, yang memimpin penelitian (2), mengatakan: "Dengan menyiasat bagaimana nafsu makan dan kadar glukosa darah ditetapkan pada pesakit diabetes jenis 2 yang berisiko tinggi, kami berharap dapat mencari cara untuk mencegah serangan tersebut."

  1. Hsiu-Chung Ou, Bor-Show Tzang, Mu-Hsin Chang, Cheng-Tzu Liu, Hui Wen Liu, Chong-Kuei Lii, Da-Tian Bau, Pei-Min Chao, Wei-Wen Kuo. Cardiac Contractile Dysfunction and Apoptosis in Streptozotocin-Induced Diabetic Rats Are Ameliorated by Garlic Oil Supplementation. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2010; Full Text
  2. The Guardian, Isnin 23 Ogos 2010
  3. Setiap Garlic Pearl oleh VitaHealth mengandungi 1mg minyak bawang putih.
  4. Laporan terkini bawang putih, KLIK DISINI
  5. Picture Credit

No comments:

Post a Comment