Saturday, April 9, 2011

Sopak dan Ekstrak Daun Gingko


Picture credit: healthkut.com

Vitiligo, atau Sopak, adalah suatu keadaan di mana kulit mengalami kehilangan warna coklat (pigmen) dari daerah kulit, menyebabkan tompok putih tak sekata yang kelihatan seperti kulit biasa.

Vitiligo menarik perhatian dunia ketika bintang pop Michael Jackson mendakwa pencerahan kulitnya merupakan hasil dari vitiligo.

Vitiligo terjadi apabila sel-sel kekebalan tubuh menghancurkan sel-sel yang menghasilkan pigmen coklat (melanosit). Kehancuran sel ini dianggap sebagai akibat dari masalah autoimun, tetapi penyebabnya tidak diketahui.

Vitiligo mempengaruhi 1% daripada penduduk dunia, tetapi prevalensinya telah dilaporkan setinggi 4% di beberapa populasi negara Asia Selatan, Mexico dan Amerika. Vitiligo boleh berlaku tanpa mengira usia, tetapi beberapa laporan kajian mendakwa bahawa 50% kes muncul sebelum usia 20 tahun.

Punca vitiligo tidak diketahui. Meskipun tidak ada konsekuensi serius timbul disebabkan vitiligo, perubahan warna kulit boleh memberi tekanan bagi sesetengah individu. Pilihan rawatan yang tersedia sedikit dan sering menggunakan krim steroid topikal yang diketahui menyebabkan kesan sampingan yang ketara bila digunakan dalam jangka masa panjang.

Sebuah kajian terbaru yang diterbitkan dalam BMC Complementary and Alternative Medicine Journal menunjukkan bahawa suplementasi dengan ekstrak standard ginkgo (Ginkgo biloba) dapat membantu melambatkan perkembangan depigmentasi kulit dan benar-benar meningkatkan pigmentasi pada orang dewasa yang menderita vitiligo.

Orest Szczurko, Neil Shear, Anna Taddio dan Heather Boon di Universiti Toronto menyelidik 47 orang dewasa dengan penyebaran vitiligo untuk menerima 120 mg sehari dari ekstrak standard ginkgo (standardisasi sehingga 30 mg ginkgoflavonglycosides dan 8 mg lakton terpena ) atau plasebo yang serupa selama enam bulan.

Ini adalah kajian pertama yang menunjukkan bahawa ginkgo adalah rawatan yang berkesan dan selamat untuk vitiligo.

Penilaian keberkesanan menggunakan Vitiligo Area Scoring Index (VASI) dan Vitiligo European Task Force (VETF), yang mengesahkan penilaian ukuran saiz kawasan dan intensiti depigmentasi gejala vitiligo. Hasil yang lain termasuk foto dan kesan sampingan.

Pengambilan 120 mg Ginkgo biloba dikaitkan dengan peningkatan yang signifikan dalam mengukur jumlah vitiligo VASI dan penyebaran VETF, dan kecenderungan peningkatan tindakan VETF daerah vitiligo. Dalam skala besar, kajian klinikal secara rawak berganda dijamin dan layak untuk ditampilkan.

Perlu dicatat bahawa dalam jangka masa pendek selama tiga bulan dari kajian ini, dua peserta meningkat lebih daripada 30%, satu di atas 20%, tiga lebih dari 10% dan dua lagi dengan 2 dan 5% pada nilai VASI mereka. Jadi dalam 3 bulan, 8 dari 11 peserta mulai membaik. Memandangkan lebih banyak masa, ada kemungkinan peserta boleh mencapai repigmentasi lebih signifikan.

Ginkgo adalah antioksidan yang kuat, anti-inflamasi, dan herba modulasi kekebalan. Beberapa penyelidik percaya bahawa vitiligo adalah hasil dari kerosakan akibat radikal bebas pada kulit dan ginkgo ini yang menghalang radikal bebas dari melakukan kerosakan lebih lanjut. Ginkgo menunjukkan kesan pencair darah di beberapa individu, sehingga orang yang mengambil ubat pencair darah harus mengelakkan ginkgo, kecuali di bawah pengawasan doktor.

Penyelidikan ini adalah terbuka, tidak terkawal, dan tidak rawak. Dengan demikian, kesan plasebo adalah mungkin. Dalam skala lebih besar, kajian klinikal secara rawak berganda dijamin dan layak untuk ditampilkan.

Jurnal Rujukan

Szczurko O, Shear N, Taddio A, Boon H. Ginkgo biloba for the treatment of Vitiligo vulgaris: an Open Label Pilot Clinical Trial. BMC Complementary and Alternative Medicine 2011, 11:21doi:10.1186/1472-6882-11-21 KLIK DI SINI untuk artikel selengkapnya.

KLIK DI SINI untuk produk yang mengandungi ekstrak daun gingo

No comments:

Post a Comment