Saturday, September 17, 2011

Petua Kesihatan: Pengurusan Penyakit Jantung Diabetik




Pengurusan Penyakit Jantung Diabetik

Risiko pembentukkan penyakit jantung diabetik (DHD) adalah berkaitan secara langsung dengan paras gula dalam darah seseorang, menurut Institut Jantung, Paru-paru dan Darah Negara.

Semakin tinggi gula dalam darah seorang pesakit diabetes, semakin tinggi risikonya terhadap penyakit jantung diabetik.

Penyakit jantung diabetik boleh termasuk penyakit jantung koronari (Coronary Heart Disease - CHD), juga dikenali sebagai penyakit arteri koronari, kegagalan jantung dan / atau kardiomiopati diabetik.

Penyakit jantung koronari adalah satu keadaan di mana bahan yang dipanggil plak terbentuk di dalam arteri koronari. Plak menyempitkan arteri dan mengurangkan pengaliran darah ke otot jantung anda. Ia juga menjadikannya lebih berkemungkinan terbentuknya darah beku di dalam arteri anda. Darah beku sebahagian atau sepenuhnya boleh menyekat aliran darah. CHD boleh menyebabkan sakit dada atau ketidakselesaan yang dikenali sebagai angina, degupan jantung yang tidak teratur yang dikenali sebagai aritmia, serangan jantung, ataupun kematian.

Kegagalan jantung adalah satu keadaan di mana jantung anda tidak boleh mengepam darah yang mencukupi untuk memenuhi keperluan badan anda. Ia tidak bermakna bahawa jantung anda telah berhenti atau berhenti kerja. Walau bagaimanapun, kegagalan jantung adalah satu keadaan serius yang memerlukan rawatan perubatan. Jika anda mempunyai kegagalan jantung, anda mudah menjadi letih dan perlu menghadkan aktiviti anda. CHD boleh membawa kepada kegagalan jantung dengan melemahkan otot jantung dari masa ke semasa.

Kardiomiopati diabetik adalah penyakit yang merosakkan struktur dan fungsi jantung. Penyakit ini juga boleh membawa kepada kegagalan jantung dan aritmia, walaupun pada mereka yang mempunyai kencing manis tetapi tidak mempunyai CHD.

Ikuti Pelan Rawatan Anda






Institut Jantung, Paru-paru dan Darah Negara menawarkan cadangan-cadangan untuk membantu pengurusan penyakit jantung diabetik:

  • Pastikan anda melakukan aktiviti fizikal yang kerap.
  • Menikmati diet yang sihat untuk hati.
  • Pastikan berat badan anda di bawah kawalan.
  • Mengekalkan kawalan gula darah anda.
  • Mencari jalan untuk mengurangkan tahap tekanan anda.
  • Jika anda merokok, segera berhenti.
  • Ikut pelan rawatan doktor anda untuk menguruskan kesihatan anda.
  • Dapatkan secara tetap, penjagaan berterusan daripada doktor, termasuk pemeriksaan dan ujian biasa.


No comments:

Post a Comment