Wednesday, November 16, 2011

Kesan Menurunkan Kolesterol Oleh Oat β-Glukan.

Jumlah total kolesterol dan paras lipoprotein berketumpatan rendah (LDL) yang tinggi adalah dianggap sebagai faktor-faktor risiko utama untuk penyakit kardiovaskular.

Pengubahsuaian gaya hidup untuk mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular termasuklah cadangan untuk meningkatkan pengambilan serat makanan terlarut yang boleh menurunkan paras kolesterol LDL.

Oat β-glucan, serat diet larut yang terdapat pada dinding sel endosperm oat, mempunyai kepentingan disebabkan sifat-sifatnya yang boleh menurunkan kolesterol.

Beberapa badan pengawalan telah meluluskan tuntutan kesihatan terhadap kesan kolesterol dari oat β-glucan pada paras 3.0 gram setiap hari

The United States Food and Drug Administration(FDA) telah meluluskan tuntutan kesihatan untuk β-glucan serat larut dari oat bagi mengurangkan paras kolesterol plasma dan risiko penyakit jantung pada tahun 1997. Begitu juga, Kementerian Kesihatan bersama-sama United Kingdom Joint Health Claims Initiative (JHCI) dan European Food Safety Authority membenarkan tuntutan kesihatan dalam menurunkan kolesterol dari oat β-glucan.

Bukti klinikal untuk kesan menurunkan kolesterol dari serat larut β-glucan datang dari lebih 1400 kajian yang telah dilakukan selama lebih daripada 40 tahun.

Yang paling terkini termasuk kajian oleh Karen Charlton et al ke atas kesan β-glucan yang kaya pada produk oat terhadap tahap kolesterol di kalangan orang dewasa yang mempunyai hyperkolesterolaemik sederhana, berlebihan berat badan, yang telah dilaporkan dalam
British Journal of Nutrition keluaran Ogos 2011 (1).

Keupayaan oat β-glucan untuk mengurangkan serum kolesterol bergantung kepada keupayaannya untuk meningkatkan kepekatan kandungan usus. Kepekatan solusi β-glucan adalah ditentukan oleh berat molekul (MW) dan kelarutan, kedua-duanya boleh diubah oleh kaedah-kaedah yang biasa dalam pemprosesan dan penyimpanan.

Kesan yang diduga kemudiannya dijadikan keputusan adalah disebabkan oleh pengaruh pengasingan asid hempedu dalam usus, mengurangkan penyerapan semula dan kembali ke hati untuk sintesis lanjut. Ini mengurangkan jumlah asid hempedu yang kembali ke hati dan memaksa hati untuk mengeluarkan lebih banyak asid hempedu untuk menggantikan asid hempedu yang hilang dalam najis. Dalam usaha untuk menghasilkan lebih banyak asid hempedu, hati akan menukarkan lebih banyak kolesterol kepada asid hempedu, yang merendahkan tahap kolesterol dalam darah (2).

Oat β-glucan telah menunjukkan penurunan glukosa plasma selepas makan dan tindak balas insulin serum (3). Untuk membantu mengurangkan peningkatan glukosa darah, Kementerian Kesihatan mengesyorkan bahawa Oat β-glucan diambil berasingan dan tidak bersama-sama dengan makanan lain.

Oat β-glucan juga diketahui meningkatkan fungsi imun dan menurunkan risiko jangkitan (4).

Rujukan:

1. Charlton KE, Tapsell LC, Batterham MJ, O'Shea J, Thorne R, Beck E, Tosh SM. Effect of 6 weeks' consumption of β-glucan-rich oat products on cholesterol levels in mildly hypercholesterolaemic overweight adults. Br J Nutr. 2011 Aug 3:1-11. [Epub ahead of print] Anda boleh merujuk kepada teks penuh DI SINI

2. Wolever TMS, Tosh SM, Gibbs AL, et al. (2010) Physicochemical properties of oat {beta}-glucan influence its ability to reduce serum LDL cholesterol in humans: a randomized clinical trial. Am J Clin Nutr 92, 723–732. Anda boleh merujuk kepada teks penuh DI SINI

3. Juvonen KR, Salmenkallio-Marttila M, Lyly M, Liukkonen KH, Lähteenmäki L, Laaksonen DE, Uusitupa MI, Herzig KH, Poutanen KS, Karhunen LJ. Semisolid meal enriched in oat bran decreases plasma glucose and insulin levels, but does not change gastrointestinal peptide responses or short-term appetite in healthy subjects. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2011 Sep;21(9):748-56. Epub 2010 Jun 4.

4. Davis JM, Murphy EA, Brown AS, Carmichael MD, Ghaffar A, Mayer EP. Effects of moderate exercise and oat beta-glucan on innate immune function and susceptibility to respiratory infection. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol. 2004 Feb;286(2):R366-72.

Read the English version of this article HERE



No comments:

Post a Comment