Saturday, December 10, 2011

Pengambilan Ikan Mungkin Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung Pada Wanita


Pciture credit: http://www.thehealthage.com

Wanita yang jarang atau tidak pernah makan ikan boleh meningkatkan risiko penyakit jantung sebanyak 50 peratus atau lebih, menurut kajian yang dilakukan berdasarkan populasi pertama di kalangan wanita muda yang dilaporkan dalam Hypertension: Journal of the American Heart Association.

Mereka yang kerap makan ikan, terutama ikan yang kaya dengan asid lemak omega 3, mempunyai risiko 90 peratus lebih rendah daripada mereka yang makan ikan sedikit atau tiada langsung.

Minyak ikan mengandungi rantai panjang asid lemak omega 3 politaktepu, yang dipercayai dapat melindungi jantung dan penyakit vaskular. Beberapa wanita dalam kajian itu mengambil makanan tambahan minyak ikan, jadi ia dikecualikan daripada analisis dan keputusan adalah berdasarkan pengambilan pemakanan asid lemak omega-3, tidak pengambilan daripada makanan tambahan.

Kebanyakan kajian sebelum ini hanya menjumpai manfaat kardiovaskular dari asid lemak omega-3 yang memberi tumpuan kepada kaum lelaki.

"Lelaki dan wanita berkongsi banyak faktor-faktor risiko kardiovaskular, tetapi beberapa kajian telah menunjukkan bahawa terdapat juga kemungkinan perbezaan gender. Sebagai contoh, tahap keradangan, kolesterol dan trigliserida mungkin mempunyai pengaruh yang lebih negatif di kalangan wanita, "kata Marin Strom, Ph.D., ketua penyelidik dan fellow lepasan kedoktoran di Pusat Perancangan Fetal, di Institut Serum Statens di Copenhagen, Denmark

"Kajian kami menunjukkan bahawa bagi wanita muda, pengambilan ikan sangat penting untuk kesihatan keseluruhan, dan walaupun kita mendapati kesan pelindung kardio diperolehi dari tahap diet yang agak sederhana, tahap yang lebih tinggi boleh menghasilkan manfaat tambahan," kata Strom.

Ikan yang paling biasa digunakan oleh wanita dalam kajian ini ialah ikan kod, salmon, herring, dan tenggiri.

<<<*>>>

Kisah di atas dipetik oleh Team Zestfulness daripada bahan-bahan dalam berita
American Heart Association news release 5 December 2011

Artikel ini telah disiarkan dalam edisi dalam talian
Hypertension: Journal of the American Heart Association: Marin Strøm, Thorhallur I. Halldorsson, Erik L. Mortensen, Christian Torp-Pedersen, Sjurdur F. Olsen. Fish, n-3 Fatty Acids, and Cardiovascular Diseases in Women of Reproductive Age: A Prospective Study in a Large National Cohort. Hypertension, 2011; DOI: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.111.179382

No comments:

Post a Comment