Monday, November 8, 2010

Makanan Anti-inflamasi Berkesan Melindungi Risiko Diabetes, Penyakit Jantung dan Penurunan Kognitif

Hasil dari pelbagai kajian terbaru mengenai diet menunjukkan bahawa dengan pemilihan produk makanan, anda boleh mengurangkan risiko diabetes jenis 2 dan penyakit jantung.

Produk ujikaji dimasukkan ke dalam portfolio makanan yang berdasarkan pada konsep makanan yang berbeza dengan kesan yang menguntungkan yang diharapkan dari faktor risiko sindroma metabolik, diabetes jenis 2 iaitu, penyakit jantung dan obesiti. Makanan yang berbeza mungkin mengurangkan peradangan ringan, faktor kunci dalam mengembangkan sindrom metabolik, dipilih. Contoh konsep makanan yang terlibat dalam kajian ini adalah antioksidan, makanan rendah GI, produk gandum dan probiotik. Portfolio termasuk, antara lain, makanan dengan karbohidrat rendah, serat tepu, protein soya, ikan berminyak, blueberry, badam, kayu manis dan cuka.

Selain mempelajari setiap konsep makanan secara berasingan mereka juga digabungkan dengan ujian diet yang sama dengan tujuan untuk mencapai, jika mungkin, penurunan yang lebih signifikan daripada peradangan yang berbahaya.

Konsep sinergis mengenai makanan dengan fokus pada kualiti anti-inflamasi adalah baru - hasil penanda inflamasi tidak hanya pada tahap sederhana tetapi juga dipengaruhi beberapa faktor risiko lain dari sindrom metabolik dan prestasi kognitif dipertingkatkan.

Kajian telah dilakukan di Pusat Makanan Antidiabetes di Universiti Lund. Kajian termasuk 44 orang dewasa kelebihan berat badan yang sihat. Selama tempoh empat minggu mereka makan makanan portfolio yang direka khusus dan diet rujukan dengan kadar rendah daripada bahagian-bahagian atau kualiti yang menjadi ciri portfolio makanan. Beberapa produk dalam portfolio makanan belum tersedia di pasaran kerana mereka direka untuk kajian. Sejumlah penanda risiko yang berbeza didaftar sebelum dan selepas akhir dari dua tempoh ujikaji.

Keputusan kajian menunjukkan bahawa portfolio makanan secara signifikan mengurangkan keradangan. Selanjutnya, LDL-kolesterol berkurang sebanyak 33%, trigliserida darah dengan 14%, tekanan darah sebanyak 8% dan faktor risiko trombotik sebanyak 26%. Selain itu, fungsi kognitif subjek meningkat selepas mengambil portfolio makanan berbanding dengan makanan rujukan.

- Keputusan yang melebihi harapan! Saya ingin mengatakan bahawa tidak ada kajian lanjut dengan kesan yang sama pada sukarelawan sihat. kesan kami secara kasar meluas pada parameter risiko dan kami telah menunjukkan bahawa dengan makanan, anda boleh meningkatkan fungsi kognitif, kata Inger Björck, profesor nutrisi makanan, yang memimpin kajian. Penyelidikan dilakukan di Pusat Makanan Antidiabetes, Universiti Lund, yang mana Inger Björck adalah pengarahnya.

- Objektif kami adalah untuk mengetahui kesan pencegahan yang boleh diperolehi pada penanda risiko yang dibuat dengan menggabungkan konsep makanan dengan kesan positif yang diharapkan daripada peradangan. Inger Björck menekankan bahawa kajian ini secara politik mempunyai kekuatan untuk menonjol.

- Kami berharap keputusan ini menjadi inspirasi dalam usaha pencegahan yang lebih serius dalam masyarakat.

Dalam hal ini tidak mungkin untuk mengatakan secara tepat faktor-faktor makanan yang mana yang mempunyai kesan lebih besar atau lebih kecil pada hasil kajian.

- Intinya. Kami percaya pada idea gabungan. Ubat atau produk-produk tertentu dengan kesan kesihatan hanya mempengaruhi satu atau beberapa faktor risiko. Dengan kombinasi makanan anda dapat dengan cara sederhana dan menonjol mempengaruhi parameter risiko secara serentak, jelas Inger Björck.

Sumber: The ANTIDIABETIC FOOD CENTRE

No comments:

Post a Comment