Saturday, October 22, 2011

Bersenam Sama Baik Sebagai Ubat Untuk Mencegah Migrain


Walaupun senaman sering dikatakan sebagai rawatan untuk migrain, tetapi sebelum ini tiada bukti yang cukup saintifik bahawa ia benar-benar berkesan. Walau bagaimanapun, penyelidikan dari Akademi Sahlgrenska kini telah menunjukkan bahawa senaman adalah sama baik sebagai ubat untuk mencegah migrain.

Hari ini doktor menggunakan pelbagai kaedah yang berlainan untuk mencegah migrain: di bidang farmaseutikal ubat yang berasaskan bahan topiramate telah terbukti berkesan, manakala kaedah bukan rawatan perubatan dengan kesan yang didokumentasikan termasuklah senaman relaksasi.

Tiada Bukti Awal

Senaman juga seringkali disyorkan sebagai rawatan, walaupun tidak ada bukti yang cukup saintifik bahawa ia benar-benar mempunyai apa-apa kesan ke atas pesakit-pesakit migrain.

Penyelidik dalam kajian rawak terkawal dari Akademi Sahlgrenska Universiti Gothenburg menganalisa sejauh mana senaman berkesan sebagai rawatan pencegahan untuk migrain berbanding dengan senaman relaksasi dan topiramate.

Bersenam 40 Minit

Disiarkan dalam Cephalalgia jurnal, kajian melibatkan 91 pesakit migrain, 1 / 3 daripada mereka telah diminta bersenam selama 40 minit tiga kali seminggu di bawah penyeliaan ahli fisioterapi, manakala 1/3 lagi melakukan senaman relaksasi, dan selebihnya diberikan topiramate. Kajian ini berlangsung selama tiga bulan, di mana status migrain pesakit, kualiti hidup, kapasiti aerobik dan tahap aktiviti fisikal telah dinilai sebelum, semasa dan selepas rawatan mereka. Hasil susulan kemudian dijalankan selepas tiga dan enam bulan.

Senaman Juga Sama Berkesan

Keputusan menunjukkan bahawa bilangan migrain menurun dalam ketiga-tiga kumpulan. Menariknya, tidak ada perbezaan dalam kesan pencegahan antara ketiga-tiga rawatan.

"Kesimpulan kami adalah senaman juga boleh bertindak sebagai alternatif kepada relaksasi dan topiramate dalam mencegah migrain, dan terutamanya sesuai untuk pesakit yang tidak mahu atau tidak dapat untuk mengambil ubat-ubatan pencegahan”, kata Emma Varkey, ahli fisioterapi dan pelajar kedoktoran di Akademi Sahlgrenska yang menjalankan kajian tersebut.

Sumber cerita:

Kisah di atas dicetak semula (dengan penyesuaian editorial oleh Team Zestzfulness) daripada satu kenyataan akhbar edisi September oleh Universiti Gothenburg.

Jurnal Rujukan:

E. Varkey, A. Cider, J. Carlsson, M. Linde.
Exercise as migraine prophylaxis: A randomized study using relaxation and topiramate as controls. Cephalalgia, 2011; DOI: 10.1177/0333102411419681

No comments:

Post a Comment