Saturday, November 5, 2011

Perubahan Gaya Hidup Yang Mudah Dapat Menambah Sedekad atau Lebih Usia Sihat Anda Kepada Purata Jangka Hayat

Clyde Yancy, profesor perubatan dan ketua kardiologi di Sekolah Perubatan Feinberg Universiti Northwestern, mencadangkan tujuh perubahan gaya hidup untuk mencapai potensi kesihatan yang optimum.

Dr Yancy menyampaikan kuliah dasar pada majlis pembukaan Kongres Kardiovaskular Kanada di Vancouver pada 23 Oktober, 2011. Beliau memberitahu perwakilan bahawa mereka yang mengikuti tujuh faktor gaya hidup yang mudah mempunyai 90 peratus peluang untuk hidup sehingga umur 90 tahun atau 100 tahun, bebas tidak hanya penyakit jantung dan strok tetapi dari beberapa penyakit kronik yang lain termasuk kanser.

1. KEKAL AKTIF: Tidak melakukan sebarang kegiatan boleh mengurangi hampir empat tahun dari jangka hayat seseorang. Orang yang tidak aktif secara fizikal adalah dua kali ganda lebih berkemungkinan menghadapi risiko untuk penyakit jantung atau strok.

2. TAHU DAN KAWAL TAHAP KOLESTEROL:
Hampir 40 peratus daripada orang dewasa Kanada mempunyai kolesterol darah yang tinggi, yang boleh menyebabkan pembentukan lemak dalam arteri anda - meningkatkan risiko untuk penyakit jantung dan strok.

3. IKUTI DIET SIHAT: Makan secara sihat adalah salah satu perkara yang paling penting yang boleh anda lakukan untuk meningkatkan kesihatan anda - kira-kira setengah penduduk Kanada memenuhi cadangan pemakanan yang sihat.

4. TAHU DAN KAWAL TEKANAN DARAH: Tekanan darah tinggi - sering dikenali sebagai pembunuh senyap - kerana ia tidak mempunyai tanda-tanda amaran atau gejala-gejala - mempengaruhi satu dalam lima penduduk Kanada. Dengan mengetahui dan mengawal tekanan darah anda, anda boleh mengurangkan risiko strok sehingga 40 peratus dan risiko serangan jantung sebanyak 25 peratus.

5. CAPAI DAN KEKALKAN BERAT IDEAL: Hampir 60 peratus daripada orang dewasa Kanada mempunyai sama ada berat badan berlebihan atau obes - faktor-faktor risiko utama untuk penyakit jantung dan strok. Menjadi gemuk boleh mengurangkan jangka hayat anda hampir empat tahun.

6. MENGAWAL KENCING MANIS:
Menjelang 2016 dianggarkan 2.4 juta penduduk Kanada (atau 7% daripada 34.5 juta jangkaan populasi) akan hidup dengan diabetes. Diabetes meningkatkan risiko tekanan darah tinggi, aterosklerosis (penyempitan arteri), penyakit arteri koronari, dan strok, terutamanya jika paras gula dalam darah anda tidak dikawal.

7. BEBAS TEMBAKAU: Lebih daripada 37,000 penduduk Kanada mati lebih awal setiap tahun akibat penggunaan tembakau, dan beribu-ribu bukan perokok mati setiap tahun akibat dari pendedahan kepada asap rokok. Sebaik sahaja anda bebas dari merokok, risiko penyakit jantung dan strok mula menurun. Selepas 15 tahun, risiko anda akan hampir sama dengan bukan perokok.

Menurut Yayasan Jantung dan Strok, setiap tahun di Kanada kira-kira 250,000 tahun potensi hidup hilang disebabkan oleh penyakit jantung dan strok, iaitu dua daripada tiga punca utama kematian di Kanada.

“Kita tahu bagaimana untuk mencegah penyakit jantung dan strok, kini kita perlu untuk membina kaedah untuk memberi kuasa kepada rakyat kita untuk mengurus risiko mereka dan mencegah penyakit jantung”kata Dr Yancy.

Fokuskan tumpuan kepada strategi pencegahan akan menjimatkan berbilion-bilion ringgit dalam kos rawa.

Dr Yancy menyeru kerajaan untuk melabur dalam strategi pencegahan yang mantap dan terfokus. Beliau mengatakan bahawa inisiatif yang perlu termasuk perubahan dalam dasar natrium semasa, kemajuan yang berterusan dalam inisiatif pengawalan tembakau, meningkatkan kawasan hijau, dan pendidikan kesihatan.

Kisah di atas adalah berdasarkan bahan-bahan dari siaran berita oleh Kongres Kardiovaskular Kanada 2011 di Vancouver, BC.

The Zestzfulness Team percaya tujuh perubahan gaya hidup yang mudah seperti di atas juga relevan kepada orang bukan Kanada!

2 comments:

  1. Salam. Boleh try produk saya ni tgk.. please refer di link kat bawah ni..

    http://www.ubatvitiligo.com/

    Boleh contact saya untuk pertanyaan lanjut, 019-5440021 (Arif Aziz)

    TQ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minyak kelapa, Hitam Biji jinten, Baberry Eropah dan benih Psoralen semuanya mengandungi bahan-bahan yang bolih menggalakkan repigmentasi kulit anda. Seperti semua rawatan yang tersedia, kesannya adalah sementara dan anda akan perlu kerap menggunakannya.

      Dengan harga RM1650 se liter (atau RM16.50 untuk 10ml) kos produk ini lebih tinggi berbanding dengan rawatan daripada doctor pakar kulit.

      Delete