Sunday, August 1, 2010

Laktulos berbanding Polietilen Glikol untuk Sembelit Kronik

Ketika ubat pencahar di kaunter biasa gagal untuk berfungsi, doktor biasanya beralih ke salah satu daripada dua pencahar osmotik untuk mengubati mereka yang mengalami sembelit.

Ubat pencahar osmotik tidak diserap dan tidak dimetabolisma. Mekanisme tindakan mereka adalah untuk meningkatkan jumlah air di usus besar.

Laktulos dan Polietilen glikol (Macrogol) telah terbukti berkesan dan selamat dalam perubatan untuk sembelit kronik. Yang pertama adalah semisintetik disakarida yang menyebabkan cirit-birit osmotik dengan pH najis yang rendah sedangkan yang kedua adalah polimer kaku yang menarik cecair ke dalam usus.

Namun, belum ada data pasti yang menyatakan rawatan mana yang terbaik.

Kini, menurut keputusan tinjauan sistematik yang dilaporkan pada 7 Julai di Cochrane Database of Systematic Reviews, polietilen glikol "bekerja sedikit lebih baik" dari laktulos untuk membantu pesakit yang putus asa untuk membuatnya bergerak.

Para penyelidik mendapati bahawa polietilen glikol lebih baik daripada laktulos di beberapa daerah, termasuk jumlah najis per minggu dan bentuk najis. Mereka yang mengambil polietilen glikol juga kurang memerlukan ubat lain untuk merawat sembelit mereka.

Kanak-kanak yang mengambil polietilen glikol kurang merasa sakit perut, tetapi tidak ada perbezaan pada orang dewasa di antara kedua-dua ubat tersebut.

Kedua-dua jenis ubat tersebut "seharusnya tidak mempunyai kesan sampingan," Dr Richard L. Nelson, peninjau merangkap penulis berkata, dan memang, ianya tidak merosakkan usus dalam jangka masa panjang seperti ubat pencahar lain. Namun, pemerhatian menunjukkan bahawa kedua-dua ubat boleh menyebabkan cirit-birit, sedangkan polietilen glikol boleh menyebabkan mual dan sakit, sementara laktulos boleh menyebabkan kembung dan senak perut.

Rujukan:

Lee-Robichaud H, Thomas K, Morgan J, Nelson RL. Lactulose versus Polyethylene Glycol for Chronic Constipation. Cochrane Database Syst Rev. 2010 Jul 7;7:CD007570.

Laktulos tersedia sebagai Duphalac manakala polietilena glikol ditemui di dalam Forlax.

Picture

No comments:

Post a Comment