Tuesday, August 9, 2011

Penyelesaian 'Yang Kacang' Pada Pengurusan Kencing Manis Jenis 2


Picture credit: http://bentobjects.blogspot.com/

Makan kacang setiap hari boleh membantu mengawal kencing manis jenis 2 dan mencegah komplikasi

Makan kacang setiap hari dapat membantu mengawal kencing manis jenis 2 dan mengelakkan komplikasi, menurut penyelidikan terbaru daripada Hospital St Michael dan Universiti Toronto (UT).

Dalam kajian yang diterbitkan dalam talian oleh jurnal
Diabetes Care, satu pasukan penyelidik yang diketuai oleh Dr David Jenkins (Jabatan Sains Pemakanan Universiti Toronto, Pusat Pengubahsuaian Faktor Risiko Hospital St. Michael) melaporkan bahawa dengan mengambil dua auns kacang sehari sebagai pengganti karbohidrat terbukti berkesan dalam mengawal glisemik dan serum lipid bagi mereka yang mempunyai penyakit kencing manis jenis 2. Artikel tersebut bertajuk "Nuts as a Replacement for Carbohydrates in the Diabetic Diet," boleh didapati DI SINI.

"Campuran kacang tanpa garam, mentah atau dipanggang kering mempunyai faedah bagi kedua-dua kawalan glukosa darah dan lipid darah dan boleh digunakan sebagai sebahagian daripada strategi untuk meningkatkan kawalan penyakit kencing manis tanpa pertambahan berat badan," kata Dr. Jenkins, yang juga merupakan ahli jawatankuasa Bahagian Endokrinologi dan Metabolisme Hospital St Michael dan Jabatan Perubatan UT. Beliau juga berkhidmat sebagai Pengerusi Penyelidikan dalam Pemakanan dan Metabolisme Kanada.

Jenkins dan rakan-rakannya menyediakan tiga jenis makanan tambahan yang berlainan untuk peserta yang mempunyai penyakit kencing manis jenis 2. Satu kumpulan telah diberikan muffins, satu kumpulan diberi campuran kacang termasuk badam mentah, pistachios, walnut, pecans, hazelnuts, kacang tanah, cashews, dan makadamia, dan satu kumpulan lagi telah diberikan campuran mufin dan kacang.

Peserta yang hanya menerima kacang sebagai makanan tambahan melaporkan peningkatan terbesar dalam kawalan glukosa darah menggunakan ujian terglikosilat hemoglobin (HbA1c). Peserta dengan diet kacang juga mengalami pengurangan kolesterol lipoprotein kepadatan rendah (dikenali sebagai LDL, atau "kolesterol jahat"). Peserta yang mengambil muffin atau campuran muffin-dan-kacang tidak mengalami peningkatan yang ketara dalam kawalan glisemik tetapi mereka yang menerima campuran muffin-kacang juga ketara menurunkan tahap LDL serum mereka.

"Mereka yang menerima dos penuh kacang mengurangkan HbA1c mereka [penanda jangka panjang kawalan glisemik] sebanyak dua pertiga daripada yang diiktiraf oleh US Food and Drug Administration sebagai bermakna secara klinikal sebagai agen terapeutik. Tambahan pula, tidak ada dalam kajian semasa atau dalam laporan sebelumnya tentang penggunaan kacang yang dikaitkan dengan pertambahan berat badan. Jika tidak, kacang kelihatan amat sesuai sebagai sebahagian daripada diet untuk mengurangkan berat badan, "kata Dr. Jenkins.

"Kajian ini menunjukkan bahawa kacang boleh menjadi pilihan makanan yang khusus untuk mereka yang mempunyai penyakit kencing manis jenis 2 yang ingin mengurangkan pengambilan karbohidrat mereka."

Sumber:
The St Michael Hospital news release


No comments:

Post a Comment