Saturday, November 20, 2010

Degenerasi Makula, Lutein dan Zeaxanthin


Degenerasi Makula

Degenerasi makula adalah penyakit mata yang tidak boleh disembuhkan dan merupakan penyebab utama kebutaan bagi mereka yang berusia 55 tahun dan lebih tua di Amerika Syarikat, meliputi lebih daripada 10 juta orang Amerika, dari 310 juta jumlah penduduknya.

Degenerasi makula disebabkan oleh kerosakan bahagian tengah retina, lapisan belakang dalam mata yang merekodkan imej yang kita lihat dan menghantarnya melalui saraf optik dari mata ke otak. Bahagian pusat retina, yang dikenali sebagai makula, bertanggung jawab untuk memfokuskan pusat penglihatan di mata, dan ia mengawal kemampuan kita untuk membaca, memandu kereta, mengenali wajah atau warna, dan melihat benda-benda secara terperinci.

Semakin kita b
erusia, potensi untuk mendapat penyakit mata meningkat secara drastik. Malangnya, faktor-faktor khusus yang menyebabkan degenerasi makula tidak diketahui secara pasti dan kajian penyakit ini kurang difahami serta dibatasi oleh dana yang tidak mencukupi.

The American Macular Degeneration Foundation, laman web AMDF akan membantu anda untuk lebih memahami degenerasi makula. Untuk memahami degenerasi makula, anda mestilah memiliki pengetahuan dasar tentang anatomi mata manusia biasa.

Untuk animasi yang menunjukkan kehilangan pusat penglihatan dari degenerasi makula, klik di sini. (Presentasi ini memerlukan Quicktime video.)

Lutein dan Zeaxanthin

Warna kuning dari makula lutea adalah kerana kehadiran pigmen karotenoid lutein dan zeaxanthin. Berbeza dengan darah manusia dan sel-sel, tidak ada karotenoid utama yang lain termasuk Beta-karoten atau lycopene ditemui dalam sel-sel ini. Karotenoid makula dikatakan berperanan dalam melindungi retina terhadap cahaya yang menyebabkan kerosakan.

Pengajian epidemiologi memberikan beberapa bukti bahawa peningkatan pengambilan lutein dan zeaxanthin dengan diet dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah untuk degenerasi makula yang berkaitan dengan usia, penyakit yang semakin meningkat dan terjadi pada usia lanjut1.

Lutein dan zeaxanthin bertindak melindungi sel-sel okular dengan dua cara: pertama sebagai penapis untuk cahaya biru yang merosakkan, dan kedua sebagai antioksidan yang menghapus molekul oksigen triplet atau molekul oksigen tunggal dan selanjutnya memilih oksigen reaktif seperti peroksida lipid atau anion superoksida radikal.

Makanan sumber lutein dan zeaxanthin termasuk telur, kailan, bayam, lobak hijau, Collard hijau, salad, brokoli, zucchini, jagung, kacang polong dan kubis Brussels. Untuk memaksimumkan kandungan karotenoid dalam makanan yang disenaraikan di atas, makanan mestilah dimakan mentah atau dikukus ringan.

OCCUsharp oleh Live-Well mengandungi lutein dan zeaxanthin yang berasal dari bunga Marigold. Ia datang dengan PROMOSI ISTIMEWA "Beli 2 Percuma 1".

Vitalux Plus oleh Novartis memberikan 4mg lutein dengan beta-karoten, Vit C, Vit E, Vit B2, selenium, zink dan tembaga dalam tablet 'Time-Release'.

Jurnal Rujukan

1. Stahl W. Macular carotenoids: lutein and zeaxanthin. Developments in Ophthalmology. 2005;38:70-88.

Picture Credit 1

Picture Credit 2

2 comments:

  1. OCCUsharp oleh Live-Well mengandungi lutein dan zeaxanthin yang berasal dari bunga Marigold. Ia datang dengan PROMOSI ISTIMEWA "Beli 2 Percuma 1".

    Sila emelkan saya harga untuk produk tersebut serta kos pos untuk ke Sabah.. adakah saya boleh membeli secara online? emel saya lauraleonny@yahoo.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
  2. Anda juga boleh hubungi kami di HoeWell Pharmacal, Vera Pharmacal dan KH Hoe Pharmacal. Terima kasih.

    ReplyDelete