Wednesday, March 16, 2011

Alternatif NSAID - kurkumin

Kunyit (Curcuma longa) dan bahan utamanya yang aktif secara biologi, iaitu polifenol yang disebut kurkumin, mempunyai keistimewaan, bermanfaat kesihatan berganda, disokong oleh pertubuhan yang luas dalam ilmu pengetahuan klinikal.

KLIK DISINI untuk membaca tentang anti-radang, anti-artritik, antioksidan, hepatoprotektif, antikolesterol, antitrombotik, antikanser, imunomodulator, dan efek kurkumin pada nootropic dan neuroprotektif.


NARCOX ™ menggunakan bioteknologi Belgium yang dipatenkan, digunakan untuk mengekstrak dan mengumpul molekul curcumin dalam pati tumbuhan semulajadi, meningkatkan tahap penyerapan kurkumin sehingga 4000 ×.

Ketika otot atau sendi tercedera, tubuh menginduksi enzim yang disebut COX-2 yang menghasilkan PGE2 yang berlebihan, suatu sebatian yang menyebabkan peradangan dan nyeri.

Sementara kaedah lain menghalang baik enzim COX-1 dan COX-2, NARCOX ™ hanya menghalang COX-2. Hal ini penting kerana inhibisi COX-1 telah diketahui menyebabkan kesan sampingan yang berat seperti masalah jantung, strok dan kecederaan atau pendarahan gastrointestinal (dan disfungsi ereksi).

Jurnal Rujukan

Senbel AM. Functional inhibition of erectile process in rats by indomethacin. World J Urol. 2010 Oct 7. [Epub ahead of print]

No comments:

Post a Comment