Wednesday, February 29, 2012

Bolehkah Pengambilan Kafein Semasa Penyusuan Membahayakan Bayi Anda?


Picture credit: http://www.gentlenurturing.com


Bayi tidak mampu untuk memetabolisma atau mengeluarkan kafein dengan baik, jadi ibu yang menyusukan yang mengambil kafein boleh membawa kepada pengumpulan kafein dan gejala-gejala seperti mudah terjaga dan cepat marah, menurut temubual dengan pakar Ruth Lawrence, MD, yang disiarkan dalam Jurnal Penyelidikan Kafein, peer-ulasan jurnal dari Mary Ann Liebert, Inc.

Kafein ditemui dalam pelbagai produk sebagai tambahan kepada kopi, teh, coklat dan termasuk minuman ringan, minuman bertenaga, dan beberapa ubat-ubatan atas-kaunter.

Dalam satu perbincangan provokatif dengan Dr. Ruth Lawrence, Jabatan Pediatrik, Sekolah Perubatan dan Pergigian, Universiti Rochester, Jack E. James, PhD, Ketua Editor Jurnal Penyelidikan Kafein, mengajukan pelbagai persoalan yang memerlukan penyelesaian. Apakah ada tahap keselamatan pengambilan kafein dalam tempoh penyusuan? Adakah terdapat potensi kesan jangka panjang pendedahan kafein kepada pembangunan dan intelek? Bolehkah bayi yang ibunya mengambil kafein semasa mengandung mengalami 'withdrawal' jika dia kemudiannya tidak lagi mengambil kafein ketika penyusuan badan? Dr Lawrence membuat jawapan beliau pada bukti-bukti saintifik dan perubatan yang berkaitan dengan pendedahan kafein dalam bayi yang diberikan susu ibu, dan membezakan antara apa yang ada dan apa yang tidak difahami dengan baik dalam membangun bidang pengajian ini.

"Biasanya seorang ibu, terutamanya jika dia sedang menyusukan anak, akan diberi amaran untuk menghadkan pengambilan kafein," kata Dr. Lawrence, yang merupakan Ketua Editor peer-ulasan Jurnal Perubatan Penyusuan Ibu. Selepas melahirkan anak, ibu-ibu "perlu mengambil segala sesuatu dalam jumlah yang sederhana dan cuba elakkan pengambilan kafein yang melampaui batas."


<<< * >>>

Kisah di atas adalah berdasarkan
news release pada 21 Februari, 2012 oleh Mary Ann Liebert, Inc /Berita Kejuruteraan Genetik.

Temu bual itu disiarkan dalam Jurnal Penyelidikan Kafein, jurnal peer-ulasan khusus kepada sains kafein, menangani keperluan untuk sumber yang diyakini untuk memajukan pengetahuan sains kafein dan kesan ke atas kesihatan manusia:

James J. Can Consuming Caffeine While Breastfeeding Harm Your Baby? An Interview with Ruth Lawrence, PhD. Journal of Caffeine Research, December 2011, 1(4): 192-194.

No comments:

Post a Comment