Saturday, February 25, 2012

Kupang Bantu Atasi Masalah Artritis


Uploaded by on Jun 11, 2010

JIKA disebut penyakit sendi atau artritis, ia adalah salah satu masalah kesihatan yang amat ditakuti orang dan cuba dielak sepenuhnya.

Artritis boleh didefinisikan sebagai kehilangan 'cecair pelincir' penting bagi melancarkan pergerakan sendi seluruh badan terutama bahagian lutut dan siku hingga menimbulkan kesakitan kepada penghidapnya apabila berjalan atau bergerak.

Punca masalah ini banyak namun hasil kajian yang dibuat pakar kesihatan menunjukkan antara penyumbang utamanya adalah aktiviti kecergasan secara kerap, umur yang semakin meningkat dan tekanan minda.

Pada peringkat serius, ia akan menyebabkan penghidapnya tidak mampu bergerak atau berjalan dan menyebabkan sendi membengkak.

Pakar saintis perairan laut dari New Zealand, John E. Croft,, setiap individu berpotensi mendapat artritis sama ada menjalani gaya hidup sihat atau sebaliknya.

"Penyakit artritis terbahagi kepada dua jenis iaitu Rheumatoid yang dihidapi sejak kecil dan Osteo yang menyerang individu apabila mereka meningkat tua.

"Kebiasaannya faktor umur menjadi penentu seseorang mendapat artritis terutama bagi yang berumur antara 40 hingga 60 tahun.

"Namun mereka yang aktif melakukan aktiviti kecergasan atau lasak seperti memanjat gunung, merentas hutan dan ahli sukan juga berpotensi besar mendapat masalah itu kerana kerap menggunakan sendi secara maksimum dan melakukan regangan otot," katanya dalam temu bual eksklusif bersama Utusan Malaysia baru-baru ini.

Beliau berada di Kuala Lumpur bagi memperkenalkan produk hasil daripada kajiannya, NT-Flam Joint Formula (NT-Flam), iaitu ekstrak daripada kupang (mussel) dari New Zealand

Produk edaran Nuvanta Sdn. Bhd. (Nuvanta) itu membantu menghentikan kesakitan akibat artritis hanya dalam tempoh antara tiga hingga enam minggu.

Croft berkata, NT-Flam dihasilkan sepenuhnya daripada ekstrak kupang yang hanya terdapat di perairan laut New Zealand.

Beliau mula menjalankan kajian ke atas khasiat hidupan laut itu sejak tahun 1972 apabila dipelawa membantu syarikat pengkaji produk laut.

Katanya, kajian itu juga bertujuan membantu pesakit artritis yang semakin bertambah di seluruh dunia dan menderita akibat masalah berkenaan.

"Kupang mengandungi khasiat dan galian yang mampu membantu mengurangkan kesakitan sendi. Ini mendorong saya memulakan kajian untuk mengetahui sejauh mana ia mampu membantu menghentikan penyakit artritis.

"Proses menghasilkan produk ini mengambil tempoh lama dan dijalankan menggunakan teknologi tinggi bagi mendapat keputusan terbaik berhubung keberkesanannya," katanya.

Ujarnya, setiap benih kupang yang ditabur di perairan laut New Zealand mengambil masa lebih setahun untuk membesar sepenuhnya.

Menurut Croft, selepas dikutip proses mengumpul cecair di dalam kerang hijau akan dijalankan menggunakan teknologi canggih dalam tempoh satu jam setengah.

"Banyak proses lain dilakukan termasuk menyejuk beku cecair tersebut yang dijalankan selama 12 hingga 16 jam sebelum ia dikeringkan dalam tempoh 23 jam untuk menukarkannya ke dalam bentuk ekstrak," katanya yang juga terkenal dengan panggilan Mr. Musle di New Zealand kerana kejayaannya.

Selepas produk itu terhasil, katanya, beliau sendiri mencubanya dalam tempoh tertentu bagi mengetahui sejauh mana keberkesanannya.

"Sembilan tahun lalu saya juga mengalami artritis hingga seluruh sendi badan sakit apabila bangun tidur dan bergerak, namun selepas mengamalkan pemakanan produk ini ia berkurangan dan sembuh sepenuhnya.

"Kini pada usia saya 77 tahun, saya amat gembira dengan kehidupan dilalui dan bebas melakukan aktiviti lasak serta mengembara ke seluruh dunia sama ada untuk melancong atau memberi ceramah," tambahnya.

Menurutnya NT-Flam, bertindak seolah-olah 'minyak pelincir' yang membantu melancarkan pergerakan sendi seseorang terutama yang sudah kering hingga berlaga atau berbunyi sehingga menimbulkan kesakitan.

Selain mengurangkan sakit dan bengkak, ia turut melindungi kerosakan tulang rawan dan membantu membinanya semula.

"Selepas sakit berkurangan pengguna boleh mengurangkan kuantitinya atau berhenti terus. Namun dalam jangka masa panjang apabila umur meningkat atau melakukan aktiviti lasak, mungkin artritis akan kembali menyerang jadi lebih baik meneruskan pengambilannya sebagai makanan tambahan harian," katanya. – Faizatul Farhana Farush Khan, Utusan Malaysia Online, December 1, 2009


NT-Flam boleh didapati di farmasi kami.


VERA Pharmacal Sdn Bhd
318 Jalan Pandamaran
42000 Port Klang
Tel 603 3168 1752
email: verafarmasi@gmail.com
Pharmacist: Ms Leow Fooi Mee

Location Map


HOEWELL Pharma Sdn Bhd
202 Jalan Sungei Bertik
41100 Klang
Tel 603 3373 5416
email: hoewellfarmasi@gmail.com
Pharmacist: Ms Mahfuza Turman

Location Map

Link
K. H. Hoe Pharmacal Sdn Bhd
107 Persiaran Raja Muda Musa
42000 Pelabuhan Klang
Tel 603 3168 8469
email: hoefarmasi@gmail.com
Pharmacists: Ms Jacqueline Chan and Ms Lee Poh Ching

Location Map


No comments:

Post a Comment