Tuesday, October 19, 2010

Probiotik Boleh Mengurangkan Gejala Demam Selsema dan Flu pada Kanak-kanak

Probiotik telah ditakrifkan sebagai mikroorganisme hidup, yang mana pengambilan dalam jumlah tertentu mempunyai kesan yang baik pada kesihatan manusia selain dari gizi umum yang diperoleh secara semulajadi(1).

Kesan ini disebabkan oleh ketelapan usus yang meningkat, mikroflora usus tidak seimbang, peningkatan pembaikan fungsi halangan imunologi usus dan pengurangan respon inflamasi usus.
Penerapan probiotik dalam amalan pediatrik (cabang perubatan yang berkaitan dengan rawatan perubatan pada bayi, anak-anak, dan remaja) saat ini terletak dalam meningkatkan fungsi-fungsi penghalang dalam usus dan mengurangkan risiko penyakit yang berkaitan dengan disfungsi mereka.
Beberapa kajian telah dilakukan dengan menggunakan bakteria probiotik (seperti lactobacillus dan bifido) dalam memendekkan tempoh diare rotavirus dan mengurangkan gejala sindrom kerengsaan usus besar.

Juga ditunjukkan bahawa suplementasi dengan Bifidobacterium animalis BB-12 atau Lactobacillus GG mengubahsuai keradangan alergi pada bayi dengan ekzima atopik.

Kini penyelidik yang dipimpin oleh Gregory J. Leyer telah mendapati bahawa probiotik yang diberikan sebagai pencegah selama musim sejuk mengurangkan insiden dan tempoh demam, batuk, dan hidung berair pada kanak-kanak (2).

Para penyelidik mengkaji sejumlah 326 kanak-kanak sihat berusia 3 hingga 5 tahun di sebuah pusat penjagaan kanak-kanak di Jinhua City, China. Mereka secara rawak diberikan dos L. acidophilus atau L. acidophilus dalam kombinasi dengan animalis Bifidobacterium dua kali sehari selama enam bulan dari bulan November 2005 hingga Mei 2006.

Kumpulan ketiga ditugaskan untuk plasebo, dan sejumlah 248 kanak-kanak selesai menjalani kajian.

Para penyelidik mendapati bahawa kedua-dua produk strain tunggal dan kombinasi dapat mengurangkan insiden demam, batuk, dan rhinorrhoea, kesannya lebih mendalam dengan produk kombinasi.

Kesan lebih besar dari produk kombinasi mungkin dihasilkan dari kenyataan bahawa bakteria bifido menurunkan virus pernafasan yang melekat pada rangkaian permukaan tisu mulut.

Antibiotik digunakan juga berkurangan berbanding dengan plasebo, dengan 68.4% untuk dos strain tunggal(L = 0,0002) dan 84.2% untuk produk kombinasi (L kurang dari 0,0001).

Mengurangkan penggunaan antibiotik pada awal usia mungkin mempunyai manfaat penting (misalnya, mengurangkan kesan sampingan, kos, dan risiko untuk pembangunan pertahanan antimikrob).

Para penyelidik juga mencatatkan bahawa kejadian muntah dan cirit-birit rendah selama kajian dilakukan.

Probiotik dapat mengurangkan gejala pernafasan dan penggunaan antibiotik melalui kesan kekebalan tubuh yang ditingkatkan, kata para penyelidik, kerana kajian sebelumnya telah menunjukkan kemampuan bakteria untuk memodulasi respon kekebalan tubuh melalui interaksi dengan reseptor seperti 'tol'.

Rujukan jurnal:

Nayil Dinkçi, Gülfem Ünal, Sibel Akalin and Siddik Gönç. The Importance of Probiotics in Pediatrics. Pakistan Journal of Nutrition 5 (6): 608-611, 2006

Leyer GJ, Li S, Mubasher ME, Reifer C, Ouwehand AC. Probiotic Effects on Cold and Influenza-Like Symptom Incidence and Duration in Children. Pediatrics 124(2):e172-e179, 2009.

Bincanglah dengan doktor anda hari ini!

No comments:

Post a Comment