Monday, June 20, 2011

Menonton TV berpanjangan Berisiko Diabetes, Penyakit Kardiovaskular, dan Kematian

Sumber foto: http://news.bbcimg.co.uk





Boston, MA - Disahkan bahawa duduk di hadapan televisyen untuk jangka waktu yang lama telah menunjukkan kesan mudarat dalam jangka masa panjang. Ia menurut kajian terbaru yang menunjukkan hubungan langsung antara jumlah menonton televisyen dan risiko diabetes jenis 2, penyakit kardiovaskular , dan semua punca yang menyebabkan kematian.

Kajian tersebut disiarkan dalam jurnal keluaran 15 Jun 2011 Jurnal
Journal of the American Medical Association, yang menunjukkan bahawa bagi setiap dua jam menonton televisyen setiap hari, risiko diabetes meningkat sebanyak 20%, risiko penyakit kardiovaskular meningkat sebanyak 15%, dan risiko semua penyebab kematian meningkat sebanyak 13%.

Pengarang bersama kajian itu, Dr Frank Hu (Sekolah Kesihatan Awam Harvard, Boston, MA), mengulas untuk heartwire :. "Menonton TV adalah lebih buruk daripada aktiviti-aktiviti lain yang dilakukan setempat di mana ia amat pasif. Ia menggunakan tenaga yang lebih rendah berbanding dengan memandu, membaca, bekerja di hadapan komputer, dan lain-lain "

Berkaitan makanan ringan

Beliau juga menegaskan bahawa menonton televisyen dikaitkan dengan perilaku makan yang tidak sihat. "Orang ramai cenderung untuk makan apabila mereka menonton televisyen, dan mereka juga cenderung untuk makan makanan ringan dan minuman bergula dan bukannya makanan sihat. Ini mungkin berkaitan dengan jumlah yang besar untuk iklan makanan ringan, yang meningkatkan selera, atau ia mungkin hanya disebabkan oleh kebosanan. Makanan ringan lebih mudah didapati dan sesuai untuk dimakan di hadapan televisyen. Mungkin jika mereka tidak menonton televisyen, mereka akan lebih cenderung untuk mengambil hidangan sihat yang betul. "

Hu mencatatkan bahawa budaya menonton televisyen adalah kesan langsung daripada revolusi teknologi. "Dengan adanya televisyen satelit, dengan beratus-ratus saluran, kita menonton TV lagi dan lagi, ditambah lagi dengan alat kawalan jauh yang tidak memerlukan kita bangun dari sofa untuk menukar saluran."

Beliau menambah: "Saya tidak menghalang menonton televisyen. Tetapi tabiat kita telah menjadi berlebihan. Secara purata orang Amerika menonton TV lima jam setiap hari. Itu terlalu banyak. Dan mereka masuk ke dalam lingkaran sebab-akibat. Mereka menonton banyak TV, jadi mulalah bertambah berat badan, dan ia membuatkan lebih sukar untuk bersenam, jadi mereka menonton TV lebih banyak.... Saya rasa kita perlu memberitahu orang ramai bahawa mereka boleh mengurangkan risiko penyakit kencing manis dan penyakit jantung dengan mengurangkan masa mereka menonton TV. "


Bersenam sambil menonton TV

"Mesej kesihatan umumnya mengesyorkan agar meningkatkan aktiviti fizikal, tetapi mereka tidak menekankan untuk mengurangkan menonton televisyen. Ia bukanlah sesuatu yang terlalu sukar untuk diubah. Kita juga perlu mencadangkan kepada orang ramai untuk melakukan senaman semasa menonton televisyen. Kita boleh membangunkan teknologi bagi membolehkan orang ramai untuk menggunakan lebih banyak tenaga apabila menonton TV, seperti menggunakan treadmill dan peralatan senaman yang lain-lain. "

Dalam karyanya, Hu dan pengarang bersama beliau, Anders Grøntved (Universiti Southern Denmark, Odense), melaporkan bahawa menonton televisyen adalah aktiviti harian yang paling biasa dilaporkan selain dari bekerja dan tidur dalam populasi di seluruh dunia, dengan purata sebanyak 40% daripada masa lapang yang digunakan untuk menonton televisyen dalam beberapa negara Eropah dan 50% di Australia.


Mereka melakukan meta-analisis lapan kajian kohort perspektif untuk melihat kaitan antara menonton TV dan risiko diabetes jenis 2, penyakit kardiovaskular fatal dan nonfatal, dan semua-penyebab kematian. Keputusan menunjukkan risiko relatif dikumpulkan setiap dua jam menonton TV sehari dan hasilnya1.20 untuk diabetes jenis 2, 1.15 untuk penyakit kardiovaskular membawa fatal atau nonfatal, dan 1.13 untuk semua penyebab kematian.

Anggaran perbezaan risiko mutlak setiap dua jam menonton TV setiap hari adalah 176 kes bagi diabetes jenis 2, 38 kes bagi penyakit kardiovaskular yang membawa maut, dan 104 kes bagi semua penyebab kematian daripada setiap 100 000 orang setahun.

Oleh Sue Hughes theheart.org, 14 Jun 2011

Sue adalah lulusan dalam farmasi dari Universiti Manchester, United Kingdom dan bekerja sebagai ahli farmasi di hospital sebelum beralih kepada kewartawanan kesihatan.

Grontved A, Hu FB. Television Viewing and Risk of Type 2 Diabetes, Cardiovascular Disease, and All-Cause Mortality, A Meta-analysis. JAMA. 2011;305(23):2448-2455.

No comments:

Post a Comment