Monday, June 6, 2011

"Selamat Malam. Tidur Yang Lena. Jangan Biarkan Pijat Menggigit"


Gambar kredit: http://subwayblogger.com/

Kemunculan kembali pijat ke seluruh dunia.

Salah satu alasan yang sering dikaitkan dengan peningkatan pijat di tempat tidur adalah kerana hadirnya berjuta-juta tetamu dan pekerja non-tetamu di negara kita dan juga meningkatnya jumlah perjalanan yang dilakukan – pijat melekat dan sangkut pada bagasi kita. Kurangnya kesedaran dan tindakan pencegahan serta menukar produk kawalan hama dan kaedah yang digunakan juga menjadi punca kepada peningkatan tersebut. Beberapa saintis berpendapat bahawa serangga juga menjadi resisten terhadap racun perosak.

Pijat mudah dilihat: Anda tidak perlu memakai kanta pembesar atau peralatan pengesanan yang canggih, hanya dengan mata kasar. Ia adalah serangga bersayap, mempunyai saiz dan warna yang hampir sama dan kelihatan seperti biji epal.

Pijat mendapat makanan dari darah manusia, tapi biasanya ia tidak membawa penyakit. Namun, sesetengah orang mempunyai alahan kepada mereka. Pijat berukuran sebesar beras ini memberikan gigitan yang menyakitkan, yang boleh menyebabkan jangkitan.
Kulit di sekitar kawasan gigitan biasanya menjadi bengkak dan sangat gatal. Ia sangat aktif pada waktu awal pagi.

Pijat mungkin bersembunyi di tempat-tempat seperti di dalam dan sekitar tempat tidur, di celah-celah belakang bantal kerusi dan sofa, dan di lipatan tirai, kerana dekat dengan bekalan makanan mereka iaitu: manusia.

Cadangan Bagi Mencegah Pijat di Rumah:

1. Jika anda menerima perabot terpakai, periksa dengan teliti jika terdapat pijat pada perabot tersebut sebelum membawa pulang.
2. Bungkus tilam dengan pelindung tertutup. Kerap memeriksa bungkusan untuk mencari jika terdapat lubang.
3. Bersihkan rumah yang berselerak bagi mengurangkan tempat persembunyian pijat.
4. Ketika pulang dari perjalanan, selongkar beg pakaian anda terus ke dalam mesin basuh. Juga periksa bagasi anda.
5. Ketika di hotel, simpan beg pakaian di rak bagasi dan bukannya di lantai. Periksa ruangan jika terdapat pijat yang berwarna coklat, berbentuk oval, dan 1 perempat hingga 3 perlapan inci panjang.

KLIK DI SINI untuk keterangan lebih lanjut mengenai pijat.

No comments:

Post a Comment