Thursday, May 31, 2012

Aktiviti Fizikal Boleh Mengurangkan Risiko Psoriasis

Credit: www.galderma.com

Aktiviti fizikal yang lasak dilihat dapat mengurangkan risiko psoriasis di kalangan kumpulan jururawat wanita di Amerika Syarikat, menurut hasil kajian kohort oleh Hillary C. Frankel, dari Brigham dan Hospital Wanita dan Sekolah Perubatan Harvard, Boston, Massachusetts, dan rakan sekerja.

Aktiviti Fizikal dan Penyakit Radang

Aktiviti fizikal telah dikaitkan dengan risiko penurunan gangguan yang dicirikan oleh keradangan sistemik, termasuk diabetes mellitus jenis 2, kanser kolon, penyakit koronari arteri, dan kanser payudara.

Berjalan dan senaman lasak kelihatan mempunyai peranan yang sama dalam mengurangkan risiko mendapat penyakit arteri koronari, diabetes jenis 2, dan kanser payudara. Hubungan dos-tindak balas juga telah menunjukkan, bahawa jumlah aktiviti fizikal yang lebih tinggi dikaitkan dengan risiko penyakit yang lebih rendah.

Secara biologi adalah munasabah bahawa aktiviti fizikal boleh menjejaskan risiko psoriasis melalui kesan pada pengantara keradangan sistemik.

Populasi kajian meliputi 86,655 jururawat wanita AS yang melaporkan sama ada mereka pernah didiagnosis sebagai mempunyai psoriasis dan yang mengisi borang kaji selidik aktiviti fizikal yang terperinci pada tahun 1991, 1997 dan 2001. Peserta yang mempunyai sejarah psoriasis sebelum 1991 dikecualikan.

Pengarang mendokumentasikan sebanyak 1026 kes kejadian psoriasis daripada 1,195,703 orang semasa rawatan susulan selama 14 tahun (1991-2005).
 

Tingkah Laku Kesihatan Boleh Mempengaruhi Gen Apabila Ia Berkaitan Dengan Psoriasis

Selepas pelarasan bagi umur, merokok, dan penggunaan alkohol, mereka mendapati bahawa aktiviti fizikal yang lasak secara berasingan berkaitan dengan penurunan risiko kejadian psoriasis.
 

Rujukan:
Frankel HC, Han J, Li T, Qureshi AA. The Association Between Physical Activity and the Risk of Incident Psoriasis. Arch Dermatol. 2012;():1-7. doi:10.1001/archdermatol.2012.943

No comments:

Post a Comment