Wednesday, January 12, 2011

Pentingnya Bakteria Baik

Ada sekitar 100 trilion mikroorganisma hidup dalam usus kecil anda. Ia 10 kali ganda lebih banyak dari jumlah sel dalam tubuh anda (sekitar 10 trilion). Makhluk-makhluk kecil ini meyumbang antara 3-5 paun berat badan anda!

Tubuh anda menerima bantuan memecah makanan menjadi bahagian-bahagian kecil daripada organisma yang hidup di usus (flora usus). Bakteria, mikroorganisma dan yis dapat menghasilkan produk-produk sampah yang menguntungkan seperti vitamin B dan K yang diperlukan oleh tubuh anda kerana mereka berpesta mencerna makanan anda. Mereka juga berfungsi untuk memecah beberapa makanan yang tidak dapat diserap oleh tubuh dengan sendirinya (mereka mengubah karbohidrat menjadi gula sederhana dan protein ke dalam asid amino komponen).

Tetapi apabila anda makan terlalu banyak bijirin, gula dan makanan olahan, makanan ini berfungsi sebagai baja untuk bakteria jahat dan yis, dan akan menyebabkan mereka berkembang biak dengan pantas.

Salah satu cara terbaik yang boleh anda lakukan untuk kesihatan anda, termasuk kesihatan pencernaan anda, adalah dengan menghapuskan gula dan makanan olahan sebanyak mungkin!

Pada kenyataannya, berjuta-juta orang saat ini menderita pertumbuhan yis secara berlebihan dan sejumlah penyakit yang berkaitan dengan penyebaran yang cepat dari bakteria jahat dalam usus anda. Dan kebanyakan doktor konvensional tidak akan mampu mengenalpasti penyebab gejala anda jika anda menderita bakteria jahat atau pertumbuhan yis secara berlebihan.

Dianggarkan bahawa sebanyak 80 juta orang, sebahagian besar wanita, saat ini sedang menderita pertumbuhan yis berlebihan yang berbahaya.

Gejala pertumbuhan yis berlebihan ini meliputi:

* Sindrom kerengsaan usus

* Migrain

* PMS

* Kanser

* Vaginitis

* Asma

* Fibromyalgia

* Pertambahan berat

* Alergi makanan

* Kelelahan kronik

* Jangkitan kulat

* Kemurungan

Seperti yang anda lihat, senarainya panjang dan berbeza-beza, dan gejala menyerupai yang disebabkan oleh penyakit lain. Jika anda fikir anda mungkin menderita daripada pertumbuhan yis berlebihan, lihat laporan percuma saya di sini.

Jadi kunci untuk kesihatan usus yang baik, terutama di usus kecil anda, adalah menjaga keseimbangan optimum antara mikroorganisme yang bermanfaat dan berbahaya. Inilah sebabnya mengapa probiotik (untuk hidup) suplemen sangat penting, kerana mereka meningkatkan nisbah "baik" bakteria di usus anda, dan mengapa antibiotik (melawan hidup) boleh mengganggu keseimbangan dalam usus anda.

Bahkan, bertentangan dengan apa yang anda mungkin dengar tentang probiotik yang mana ia tidak kekal dalam asid perut anda, bakteria bermanfaat seperti acidophilus berkembang dalam lingkungan asid dan tidak hanya bertahan dalam persekitaran perut, tetapi acidophilus juga akan membuat asid laktat untuk bertahan dalam keadaan yang lebih asid dalam usus kecil anda.

Beberapa contoh masalah kesihatan yang mungkin anda hadapi jika mikroorganisme usus anda tidak seimbang untuk jangka masa yang lama termasuklah:

* Nafas berbau

* Gas yang busuk

* Toksemia

* Candida yis berlebihan

* Kelelahan kronik

* Fikiran kabur

* Menurunkan kekebalan

* Gangguan pencernaan dan penyerapan

Inilah sebabnya mengapa kita mendapat manfaat apabila mengambil beberapa makanan fermentasi seperti:

* Sauerkraut

* Kimchi

* bawang putih hitam

* Miso

* Natto

* Kefir

* Lassi

* Tempe

Jika anda tidak dapat mencari makanan fermentasi yang berkualiti, maka suplemen dengan produk probiotik yang berkualiti tinggi juga dapat memberikan manfaat berganda bakteria "baik" yang ditemui di saluran pencernaan anda.

Ketika mencari suplemen probiotik, pastikan anda membeli yang paling berkualiti tinggi yang anda dapat cari, kerana untuk mendapatkan bakteria yang menguntungkan anda, tidak semua produk yang diciptakan adalah sama.

Sumber: Dr. Joseph M Mercola, Optimal Wellness Centre

SILA LIHAT tawaran Lacto 5

No comments:

Post a Comment