Saturday, August 28, 2010

Have You Forgotten Too?

Prinsip Rukun Negara

Rukunegara adalah ikrar pegangan negara yang dijadikan garis panduan dalam usaha membina negara dan bangsa Malaysia. Ia telah diisytiharkan pada 31 Ogos 1970 oleh Yang di-Pertuan Agong keempat. Ikrar Rukunegara adalah seperti berikut: Malaysia’s national ideology, the Rukunegara was formulated with the purpose to serve as a guideline in the country’s nation-building efforts. The Rukunegara was proclaimed on August 31, 1970 by the Yang di-Pertuan Agong IV. The pledge of the Rukunegara is as follows:

  • Bahawasanya, Negara kita Malaysia mendukung cita-cita hendak; Our Nation, Malaysia is dedicated to:
  • Mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya; Achieving a greater unity for all her people;
  • Memelihara satu cara hidup demokratik; Maintaining a democratic way of life;
  • Mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran negara akan dinikmati bersama secara adil dan saksama; Creating a just society in which the wealth of the nation shall be equitably distributed;
  • Menjamin satu cara yang liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai corak; Ensuring a liberal approach to her rich and diverse cultural tradition,
  • Membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden; Building a progressive society which shall be oriented to modern science and technology.

Maka kami rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut: We, the people of Malaysia, pledge our united efforts to attain these ends, guided by these principles:

  1. Kepercayaan kepada Tuhan. Belief in God.
  2. Kesetiaan kepada Raja dan Negara. Loyalty to King and Country.
  3. Keluhuran Perlembagaan. Supremacy of the Constitution.
  4. Kedaulatan Undang-Undang. The Rule of Law.
  5. Kesopanan dan Kesusilaan. Mutual respect and good social behaviour.

Prinsip Rukun Negara Picture Source

Zestzfulness suggests that you send this as part of your Malaysia Day Greetings to your family members, your friends, your neighbours, your colleagues at work, your associates in business, AND Your Elected Representatives.

1 comment: