Monday, August 9, 2010

Tiada risiko kalsium yang perlu dikhawatirkan: CHC

Kekhuatiran atas kajian yang menghubungkan suplemen kalsium dengan peningkatan risiko penyakit jantung tidak perlu dirisaukan, mengikut Complementary Healthcare Council (CHC) [Australia].

Penyelidikan yang diterbitkan dalam British Medical Journal menemui bahawa suplemen kalsium yang diambil tanpa vitamin D, meningkatkan risiko infarksi miokardium sekitar 30 peratus.

Para penyelidik menyatakan bahawa risiko yang berkaitan dengan pengambilan suplemen kalsium tanpa vitamin D, melebihi manfaatnya.

"Kesan sampingan yang mungkin terjadi dari suplemen kalsium terhadap kardiovaskular, dan juga kesan buruk yang mungkin dalam kejadian patah tulang pinggul dan keberkesanan mengurangkan keretakan [sekitar 10 peratus] menunjukkan bahawa penilaian semula tentang peranan suplemen kalsium dalam pencegahan dan rawatan osteoporosis adalah dibenarkan, "kata kajian tersebut.

Namun CHC berkata keputusan meta-analisis dari 11 kajian yang melibatkan hampir 12,000 pesakit adalah lemah.

"Kajian tersebut tidak menjelaskan dengan pasti sama ada 36 pesakit yang mengalami serangan jantung berbanding 22 plasebo mempunyai tahap atherosclerosis atau faktor risiko penyakit jantung yang sama sebelum mengambil suplemen."

"Selain itu, ketika menilai keputusan tersebut adalah penting untuk mempertimbangkan bahawa pengambilan jumlah kalsium keseluruhan peserta dalam ujikaji tersebut mencapai 2400 mg sehari (diet kalsium ditambah suplemen)."

"Jumlah ini jauh lebih tinggi daripada pengambilan yang disarankan oleh penduduk Australia ketika ini iaitu 1000mg hingga 1300 mg kalsium sehari untuk orang dewasa dan orang tua," kata CHC.

"Bukti yang ada sampai saat ini tidak menunjukkan peningkatan risiko serangan jantung atau strok disebabkan peningkatan pengambilan kalsium dari diet atau suplemen."

Australian Self-Medication Industry (Asmi) juga mengkritik kajian tersebut, dengan mengatakan hubungan antara suplemen kalsium dan penyakit jantung adalah sesuatu yang "kontroversi".

Seorang jurucakap untuk Asmi mengatakan kajian sebelumnya telah menolak hubungan antara suplemen kalsium dan peningkatan risiko kardiovaskular.

oleh Nick O'Donoghue sebagaimana dilaporkan dalam Pharmacy Enews, Rabu 4 Ogos 2010
Gambar

No comments:

Post a Comment