Friday, August 6, 2010

Pertikaian Minyak Ikan - Styrofoam

Meletakkan kapsul minyak ikan pesaing (asid lemak omega-3) ke dalam cawan styrofoam dan membiarkan penonton menonton cawan hancur adalah demonstrasi yang agak aneh, dimana selama beberapa tahun telah dimainkan di seluruh dunia oleh pihak jualan langsung (MLM).

Styrofoam larut dalam sebatian organik, termasuk aseton dan minyak ikan, walaupun laju kelarutannya dalam sebatian ini mungkin berbeza.

Keinginan menonjolkan keistimewaan produk masing-masing hanya mengundang persaingan untuk menangkis dengan menyamakan keupayaan kelarutan styrofoam untuk melarutkan kolesterol* di dalam tubuh. Hal ini menyebabkan pesaing menimbulkan kebimbangan dari styrofoam terlarut sehingga menyebabkan kanser yang kemudian mengharuskan campurtangan dari pihak berkuasa kesihatan.

Ada dua jenis asid lemak omega-3 di pasaran untuk kegunaan manusia berdasarkan struktur kimia: dalam bentuk trigliserida (TG), dan dalam bentuk ester etil (EE).

Asid lemak omega-3 secara alami ada dalam bentuk TG, sedangkan dalam bentuk EE diperolehi dari bentuk TG yang melalui penyulingan molekul.

Manfaat mempunyai asid lemak omega-3 dalam bentuk EE adalah dua kali ganda.

Pertama, kerana disintesis dari minyak ikan yang melalui beberapa langkah pemurnian, bentuk EE tidak mengandungi pencemaran, yang mana menjadi perhatian saat mengkonsumsi ikan [1].

Manfaat kedua adalah bahawa bentuk EE sangat berkepekatan tinggi (EPA dan DHA boleh semurni 98%) dan sediaan berkepekatan tinggi ini sering digunakan untuk aplikasi terapeutik [2].

Dalam tahap pemurnian lebih lanjut, EE boleh ditukar kembali ke keadaan semulajadi mereka iaitu TG. Langkah tambahan ini menimbulkan kos tambahan, sehingga harga menjadi lebih tinggi akibat permintaan pemprosesan.

Namun, minyak ikan yang melalui pengesteran kembali tidak secara automatik memenuhi syarat sebagai gred farmaseutikal. Kawalan ketat bukan hanya pada proses pemurnian tetapi juga kemudahan pengeluaran dan persekitaran dan konsentrasi EPA dan DHA dan ketulenan diperlukan untuk memenuhi standard yang ditetapkan oleh Farmakope Eropah.


Menariknya, GlaxoSmithKline's Lovaza, ketika ini hanya minyak ikan yang terdapat dalam bentuk EE diluluskan FDA. Alasannya mudah, semua data klinikal yang tersedia pada ujikaji manusia untuk menyokong aplikasi untuk pendaftaran sebagai ubat preskripsi didasarkan pada borang EE. Lovaza belum tersedia di negara kita.


Kajian meneliti ketersediaan hayati daripada dua bentuk asid lemak omega-3 menunjukkan bahawa keduanya mudah dicerna dalam usus dan diserap dan dimasukkan ke dalam sistem lemak tubuh.

Krokan dan rakan-rakan sekerja mempelajari penyerapan enteral EPA dan DHA dalam bentuk EE dibandingkan dengan minyak ikan semulajadi (dalam bentuk TG) dengan dos yang sama pada sukarelawan laki-laki yang sihat selama 14 hari dan menyimpulkan bahawa tidak ada perbezaan bioavailabiliti enteral dari EPA dan DHA sama ada EE sintetik EPA + DHA atau minyak ikan semulajadi [3].
Walaubagaimanapun, Dyerberg J et [al 4] baru-baru ini bekerja dengan 72 sukarelawan yang sihat mendapati bahawa 24 sukarelawan yang menggunakan minyak ikan yang melalui pengesteran kembali telah meningkatkan kadar asid eicosapentaenoic (EPA) ditambah asid docosahexaenoic (DHA) berbanding mereka yang mengambil minyak ikan semulajadi dan minyak ikan EE.

Dari sudut pandang pakar nutrisi, tanpa memperhatikan bentuk kimia dari asid lemak omega-3, mereka semua diserap dengan baik dan dimanfaatkan dalam tubuh. Walaupun ada perbezaan dalam hal penyerapan mereka dan penggabungan dengan organ dalam beberapa laporan, kita harus ingat bahawa ada banyak faktor yang boleh mempengaruhi keadaan ini dalam tubuh manusia, seperti susunan makanan (terutama kandungan lemak), fizikal seseorang dan status kesihatan dan umur sebagai contoh.

Karena asid lemak omega-3 dalam suplemen dapat diterima baik oleh manusia, variasi kecil dalam bioavailabiliti mereka tidak seharusnya menjadi perhatian penting bagi pelanggan kasual yang bertujuan untuk memenuhi pemgambilan harian yang disyorkan untuk memelihara kesihatan dan rawatan pencegahan. Pemilihan salah satu bentuk minyak ikan berbanding yang lain hanyalah soal kemampuan.


Namun, untuk tujuan terapi, dos yang lebih tepat adalah perlu untuk menangani target masalah kesihatan, umur subjek dan status kesihatan, dan jika ada komplikasi yang perlu diatasi (contohnya, interaksi ubat).

Selain dari pengambilan yang rumit dari penggunaan terapeutik asid lemak omega-3 tulen, suplemen kesihatan yang mengandungi minyak ikan menyediakan cara yang mudah bagi pelanggan untuk memenuhi tahap pengambilan harian yang disarankan dari kumpulan asid lemak esensial.

Rujukan

[1] Sebahagian besar sediaan suplemen mengandungi sedikit atau tidak ada merkuri, dioksin atau PCB. Keputusan ujian untuk minyak ikan boleh didapati dihalaman web International Fish Oil Standards.

[2] Yong Li and Bruce A. Watkins. Bioavailability of omega-3 fatty acids in fortified food products. Purdue University.

[3] Krokan HE, Bjerve KS, Mork E. The enteral bioavailability of eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid is as good from ethyl esters as from glyceryl esters in spite of lower hydrolytic rates by pancreatic lipase in vitro. Biochim Biophys Acta 1993;1168:59-67.

[4] Dyerberg J, Madsen P, Møller JM, Aardestrup I, Schmidt EB. Bioavailability of marine n-3 fatty acid formulations. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2010 Jul 16. [Epub ahead of print]

[5] Picture


* ADAKAH MINYAK IKAN LARUT KOLESTEROL?

Trigliserida dan kolesterol merupakan jenis lemak berasingan yang beredar dalam darah anda.

Paras trigliserida dan kolesterol dalam darah (biasanya kolesterol lipoprotein berdensiti tinggi juga sering disebut kolesterol baik dan kolesterol lipoprotein berdensiti rendah sering disebut kolesterol jahat) sering digunakan sebagai penunjuk apakah seseorang cenderung mempunyai serangan jantung atau strok yang disebabkan oleh penyumbatan pembuluh darah atau pengerasan arteri (atherosclerois).

Walau tidak jelas bagaimana, trigliserida tinggi boleh menyumbang untuk pengerasan arteri atau penebalan dinding arteri (aterosklerosis) - yang meningkatkan risiko strok, serangan jantung dan penyakit jantung.

Minyak ikan menurunkan paras trigliserida dan digunakan bersama-sama dengan diet dan senaman untuk melambatkan atau menghalang pengumpulan lemak di lapisan dalam pembuluh darah anda.

Bukti terbaru dari kajian penyelidikan sel-sel dan molekul menunjukkan bahawa kesan kardioprotektif dari asid lemak omega-3 adalah hasil dari sinergi antara beberapa mekanisme yang rumit.

Mekanisma ini melibatkan antiinflamatori, mediator pelarut lipid, modulasi saluran ion jantung, penurunan trigliserida, pengaruh membran microdomain dan laluan isyarat sel hilir, antithrombotik dan kesan antiarithmik.

(Adkins Y, Kelley DS. Mechanisms underlying the cardioprotective effects of omega-3 polyunsaturated fatty acids. Journal of Nutritional Biochemistry diterbitkan secara online pada 12 April 2010)


GARIS DASAR

Pasaran minyak ikan meningkat secara drastis dalam beberapa tahun terakhir ini, peningkatan dalam gelombang kajian menjurus pada kognitif dan manfaat kesihatan jantung dari bahan lipid. Anda boleh menjangkakan persaingan yang pelbagai dan membingungkan antara penjual multilevel minyak ikan kerana mereka bersaing untuk berkongsi pasaran. Ini hanya akan menekankan pentingnya mendapatkan nasihat daripada pakar kesihatan seperti doktor dan ahli farmasi mengenai suplemen kesihatan.

No comments:

Post a Comment