Wednesday, July 27, 2011

Nasihat Minum Lapan Gelas Air Sehari 'Tidak Masuk Akal'


"Minum lapan gelas air setiap hari adalah satu idea yang hebat, jika anda berpejabat dalam bilik mandi"



Orang yang sihat tidak memerlukan lapan gelas air sehari

"Anda perlu minum 8-10 gelas air setiap hari untuk menjadi sihat" adalah salah satu tip asas kesihatan yang kita ketahui dengan meluas. Tetapi adakah kita benar-benar perlu untuk minum air yang banyak setiap hari?

Saranan untuk minum 6-8 gelas air sehari untuk mengelakkan dehidrasi "bukan sahaja tidak masuk akal, tetapi terbukti palsu dan karut," hujah Margaret McCartney dalam
British Medical Journal, edisi dalam talian 12 Julai 2011.

"Buat masa ini tiada bukti yang berkualiti tinggi diterbitkan bagi manfaat dari meminum sejumlah air yang banyak."

Laman web Pilihan Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan British (NHS) menyatakan: "Cuba minum 6-8 gelas air (atau cecair lain) sehari untuk mengelakkan dehidrasi," manakala sekolah-sekolah banyak juga merasakan sesuai untuk menggalakkan murid-murid membawa botol air ke sekolah.

Organisasi lain, selalunya dengan kepentingan sendiri, mengukuhkan mesej ini, katanya. Sebagai contoh, Hidrasi untuk Kesihatan (dicipta oleh Danone, gergasi makanan Perancis - pembuat air botol termasuk Volvic dan Evian) mengesyorkan 1.5 hingga 2 liter air setiap hari sebagai "nasihat hidrasi yang mudah dan sihat yang boleh anda berikan." Ia juga mendakwa bahawa "bahkan dehidrasi ringan memainkan peranan dalam pembentukan pelbagai penyakit."

Dia merujuk kepada beberapa kajian yang menunjukkan tiada bukti yang jelas manfaat dari meminum sejumlah air yang banyak dan mencadangkan mungkin terdapat kemudaratan yang tidak diingini yang dilampirkan dengan penguatkuasaan untuk minum lebih banyak air.

"Oleh itu, air bukanlah satu penyelesaian yang mudah kepada pelbagai masalah kesihatan," dia menulis.

Sebagai contoh, laporan yang menyatakan pengambilan air yang banyak di kalangan kanak-kanak boleh meningkatkan tumpuan dan prestasi mental yang tidak disahkan oleh kajian penyelidikan, manakala data yang berkaitan dengan pengurangan jumlah air yang diminum di kalangan kanak-kanak yang berat badan berlebihan cenderung untuk berat sebelah.

Walaupun terdapat beberapa keadaan yang mendapat manfaat daripada peningkatan air minuman, seperti orang yang mempunyai batu karang yang berulang-ulang, bukti yang lain untuk mencegah penyakit adalah bercanggah, tambah McCartney. Dalam erti kata lain, ini adalah suatu situasi kompleks yang tidak mudah diperbaiki dengan memberitahu semua orang untuk minum lebih banyak air.

Untuk tidak merumitkan bukti yang dibentangkan oleh Danone "keputusan pemilihan bukti yang lemah dan berat sebelah ," beliau berhujah. Danone mengatakan kita perlu "memilih berdasarkan maklumat," tetapi terbukti mereka sendiri tidak menyahut seruan untuk bertindak.

Beliau membuat kesimpulan: "Terdapat banyak organisasi yang berkepentingan yang ingin untuk memberitahu doktor dan pesakit apa yang perlu dilakukan Kita hanya perlu mengatakan tidak."

Jurnal Rujukan:
M. McCartney. Waterlogged? BMJ, 2011; 343 (jul12 2): d4280 DOI: 10.1136/bmj.d4280



Jadi berapa banyak air yang anda perlukan?

Selagi anda sihat dan dilengkapi dengan barometer dahaga yang tidak terjejas oleh usia tua atau ubat pengawal minda, ikuti nasihat Yusuf Verbalis, "minum apabila anda dahaga. Ia adalah penunjuk yang terbaik."

Joseph G. Verbalis, MD ialah Profesor Perubatan dan Fisiologi dan Ketua Bahagian Endokrinologi dan Metabolisma di Universiti Georgetown.

Minum terlalu banyak air boleh menbunuh

"Dalam budaya obses hidrasi, mereka boleh dan mereka sendiri minum sehingga maut," Coco Ballantyne, menulis dalam Saintifik Amercian, 21 June 2007. KLIK DISINI untuk maklumat lanjut.

No comments:

Post a Comment