Saturday, July 23, 2011

Senaman & Berat Badan: Mekanisma


Kesan senaman ke atas isyarat hormon usus berkaitan hidangan


Penyelidikan yang akan dibentangkan pada mesyuarat tahunan Persatuan Pengkajian Kelakuan Pengambilan Makanan (PPKPM), persatuan yang penting untuk penyelidikan dalam semua aspek tingkah laku makan dan minum, mendapati bahawa perubahan isyarat hormon usus berkaitan hidangan boleh menyumbang kepada kesan keseluruhan latihan untuk membantu mengawal berat badan.

Senaman yang kerap adalah penting dalam mengekalkan berat badan yang rendah dan untuk memudahkan penurunan berat badan pada individu yang obes. Bersenam diketahui meningkatkan kepekaan terhadap leptin, hormon yang dikeluarkan dari sel-sel lemak yang menghalang pengambilan makanan. Kajian terbaru penulis mendedahkan mekanisma tambahan yang menyumbang kepada kesan yang menguntungkan dari senaman.

Hormon usus dikeluarkan sebelum dan selepas makan untuk memulakan dan menamatkan pengambilan makanan. Penulis mengukur hormon usus yang dilepaskan selepas mengambil makanan yang lazat, sebelum dan selepas tikus berjalan dalam roda berputar. Tikus yang banyak berjalan dalam roda berputar, mengambil makanan lazat menunjukkan peningkatan tahap hormon penghalang penyusuan dalam darah, amylin. Selepas makan, tikus-tikus yang sama menunjukkan pemulihan yang lebih pesat dalam hormon penggalak penyusuan, ghrelin. Penulis juga menunjukkan bahawa berbanding dengan tikus kawalan yang tidak bersenam, tikus yang bersenam kurang pengambilan makanan mereka lebih kukuh selepas rawatan dengan CCK, hormon usus yang menghadkan saiz hidangan.

Dr. Nu-Chu Liang melaporkan, "keputusan terbaru kami menunjukkan bahawa kesan menguntungkan dari bersenam untuk mengawal berat badan mungkin berlaku dengan mengubah cara di mana makanan melepaskan hormon usus yang mengawal pengambilan makanan, dan juga dengan menukar sensitiviti individu tersebut terhadap isyarat hormon usus. Di samping itu, penemuan ini juga menunjukkan bahawa kedua-dua mekanisma badan dan otak terlibat dalam kesan senaman untuk memodulasi pengambilan makanan. "


SUMBER: News release oleh Persatuan Pengkajian Kelakuan Pengambilan Makanan

No comments:

Post a Comment