Saturday, August 20, 2011

Ya, Anda Boleh Mencegah Alzheimer

KC Khoo mengemukakan 10 strategi yang diperolehi dalam buku terbaru Jean Carper

"100 Perkara Mudah Yang Anda Boleh Lakukan Untuk Mencegah Alzheimer dan Kehilangan Memori Seiring Usia"

Minum kopi. Flip-flop yang menakjubkan, kopi adalah tonik otak yang terbaru. Kebanyakan kajian di Eropah menunjukkan bahawa dengan minum 3-5 cawan kopi sehari pada pertengahan usia mengurangkan risiko Alzheimer sebanyak 65% di usia lanjut. Penyelidik Gary Arendash dari Universiti South Florida yakin pada kafein: Beliau berkata, ia mengurangkan amiloid-penyebab demensia dalam otak haiwan. Yang lain pula yakin pada antioksidan yang terdapat dalam kopi. Jadi, Arendash menasihati, minumlah kopi, melainkan jika doktor anda melarangnya.

Floss. Menakjubkan, kesihatan gigi dan gusi anda boleh membantu meramalkan demensia. Penyelidik dari Universiti Southern California mendapati bahawa mempunyai penyakit periodontal sebelum umur 35 tahun empat kali ganda berkemungkinan mendapat demensia beberapa tahun kemudian. Kajian-kajian lain menunjukkan orang yang lebih tua dengan penyakit gigi dan gusi mendapat skor yang lebih rendah pada ujian ingatan dan kognisi. Pakar berspekulasi bahawa radang dalam mulut yang berpenyakit berhijrah ke otak.

Google. Membuat pencarian di dalam laman sesawang boleh merangsang penuaan otak lebih daripada membaca buku, kata Gary Small dari UCLA, yang menggunakan MRI otak untuk membuktikannya. Kejutan terbesar: pelayar internet Novice, berumur antara 55-78 tahun, mengaktifkan memori utama dan pusat pembelajaran di dalam otak hanya selepas seminggu melayari laman sesawang selama satu jam sehari.

Tumbuh sel-sel otak yang baru. Saintis pernah berkata ianya mustahil. Kini dipercayai bahawa beribu-ribu sel-sel otak dilahirkan setiap hari. Keajaiban tersebut untuk memastikan bayi yang baru lahir hidup. Bagaimana terhasil: senaman aerobik (seperti berjalan pantas 30 minit setiap hari), aktiviti mental yang berat, makan ikan salmon dan ikan berlemak yang lain, dan elakkan kegemukan, tekanan kronik, kurang tidur, minum beralkohol dan kekurangan vitamin B.

Minum jus epal. Jus epal boleh meningkatkan pengeluaran asetilkolina "memori kimia"; yang mana cara kerjanya mirip dengan ubat Alzheimer popular Aricept, kata Thomas Shea, Ph.D., Universiti Massachusetts. Dia terkejut bahawa tikus tua yang diberi epal jus melakukan ujian pembelajaran dan ingatan yang lebih baik daripada tikus yang menerima air. Dos untuk manusia: 16 auns, atau 2-3 biji epal sehari.

Lindungi kepala anda. Pukulan ke kepala, walaupun perlahan yang berlaku diawal usia, boleh meningkatkan kemungkinan terjadinya demensia dikemudian hari. Pemain bola sepak pro mempunyai sebanyak 19 kali kadar biasa penyakit yang berkaitan dengan ingatan. Alzheimer adalah empat kali ganda lebih biasa terjadi pada warga tua yang mengalami kecederaan kepala, menurut Universiti Columbia. Dalam kajian yang lain, tidak sengaja terjatuh berkemungkinan menyebabkan dimensia pada orang tua dua kali ganda selepas lima tahun kemudian. Jangan mengambil sebarang risiko, pakailah tali pinggang keledar dan topi keledar, elakkan dari terjatuh semasa di rumah.

Bertafakur.
Imbasan otak menunjukkan bahawa orang-orang yang bermeditasi secara tetap kurang mengalami penurunan kognitif dan pengecutan otak - tanda klasik Alzheimer – seiring usia. Andrew Newberg dari Sekolah Perubatan Universiti Pennsylvania mengatakan meditasi yoga12 minit sehari selama dua bulan meningkatkan pengaliran darah dan fungsi kognitif pada warga tua yang menghadapi masalah ingatan.

Ambil Vitamin D. "kekurangan serius" vitamin D meningkatkan risiko kemerosotan nilai kognitif sebanyak 394% terhadap warga tua Amerika, satu kajian membimbangkan yang ditemui oleh Universiti Exeter England. Dan kebanyakan rakyat Amerika kekurangan vitamin D. Pakar mengesyorkan dos harian vitamin D3 sebanyak 800 IU hingga 2000 IU.

Isi Otak anda. Ia dipanggil "rizab kognitif". Kayakan diri dengan pengalaman hidup - pendidikan, perkahwinan, pergaulan, kerja yang merangsang, kemahiran bahasa, mempunyai satu tujuan dalam hidup, aktiviti fizikal dan mental menuntut aktiviti masa lapang - membuat otak anda lebih baik untuk bertolak ansur menghadapi masalah. Anda juga boleh mendapat patologi Alzheimer yang ketara dan tidak ada tanda-tanda demensia jika anda mempunyai rizab kognitif yang tinggi, kata David Bennett, MD, dari Chicago Rush University Medical Center.

Elakkan jangkitan
. Bukti terbaru menunjukkan hubungan antara Alzheimer dengan "cold sores", ulser perut, penyakit Lyme, radang paru-paru dan selsema. Ruth Itzhaki, Ph.D., Universiti Manchester di England menganggarkan virus herpes simplex "cold sores" melibatkan 60% kes Alzheimer. Teori: Pencetus jangkitan yang berlebihan beta amiloid "gunk" membunuh sel-sel otak. Bukti masih kurang, tetapi kenapa tidak mengelakkan jangkitan biasa dan mengambil vaksin, antibiotik dan ejen antivirus yang sesuai?

Minuman Untuk Memory Yang Baik

Satu cara yang terbaik untuk mengekalkan memori seiring usia anda agar tajam dan mengelakkan Alzheimer adalah dengan minum minuman yang betul.

Tops: Jus. Segelas jus buah-buahan atau sayur-sayuran tiga kali seminggu mengurangkan kemungkinan Alzheimer sebanyak 76% menurut penyelidikan dari Universiti Vanderbilt. Contohnya dengan perlindungan terutamanya: blueberry, jus anggur dan jus epal.
Teh: Hanya secawan teh hitam atau teh hijau seminggu mengurangkan kadar penurunan kognitif pada orang yang lebih tua sebanyak 37%, menurut laporan Persatuan Alzheimer. Hanya teh yang ditapai berkesan. Hindari teh botol, yang tidak mengandungi antioksidan.

Minuman berkafein
. Menakjubkan, kafein melawan hilang ingatan dan Alzheimer, menurut berpuluh-puluh kajian. Sumber terbaik: kopi (salah satu penyelidik Alzheimer minum lima cawan sehari), teh dan coklat. Berhati-hati dengan kafein jika anda mengandung, mempunyai tekanan darah tinggi, insomnia atau kemurungan.

Wain merah: Jika anda minum minuman beralkohol, sedikit wain merah paling sesuai untuk memberi manfaat kepada penuaan otak anda. Ia tinggi antioksidan. Hadkan kepada satu gelas sehari untuk wanita, dua gelas untuk lelaki. Alkohol yang berlebihan, terutamanya sewaktu pesta minum-minum, membawa kepada Alzheimer.

Dua hal perlu dielakan: minuman ringan yang mengandungi gula, terutamanya yang mengandungi pemanis sirap jagung fruktosa yang tinggi. Mereka membuat haiwan makmal terabai. Air dengan kandungan kuprum yang tinggi juga boleh menyebabkan kemungkinan anda mendapat Alzheimer. Gunakan penapis air yang menghilangkan mineral yang berlebihan.

Jean Carper pengarang jualan terbaik New York Times, menyumbang editor untuk Majalah Weekend Amerika Syarikat (700 akhbar-akhbar di seluruh negara dan 50 juta pembaca) dan pihak berkuasa utama kesihatan dan pemakanan. Beliau adalah penulis 24 buku, termasuk “Your Miracle Brain, Miracle Cures, Stop Aging Now!, Food-Your Miracle Medicine, The Food Pharmacy, Jean Carper’s Complete Healthy Cookbook” dan kini, yang terbaru- 100 Simple Things You Can Do to Prevent Alzheimer’s and Age-Related Memory Loss,” dimana dia menulis mendapati bahawa dia membawa gen utama untuk Alzheimer.


No comments:

Post a Comment