Wednesday, September 26, 2012

Senaman Boleh Melindungi Tekanan Emosi

Credit: www.proprofs.com

Senaman yang sederhana boleh membantu menangani kemurungan dan tekanan bagi suatu tempoh tertentu selepas senaman, menurut satu kajian oleh penyelidik kinesiology di Sekolah Kesihatan Awam Universiti Maryland yang diterbitkan dalam jurnal Sains dan Perubatan dalam Sukan dan Senaman.

"Walaupun telah diketahui bahawa senaman meningkatkan mood, antara faedah lain, tidak banyak yang diketahui tentang potensi kesan senaman pada keadaan emosi dan sama ada kesan-kesan positif bertahan apabila kita berhadapan dengan tekanan setiap hari setelah kita meninggalkan gym, "J. Carson Smith menerangkan, penolong profesor di Jabatan Kinesiology.
 
Membantu ANDA untuk lebih bertahan terhadap kemurungan dan tekanan hidup seharian
 

"Kami dapati bahawa senaman membantu untuk menampan kesan pendedahan emosi. Jika anda bersenam, anda bukan sahaja mengurangkan kebimbangan anda, tetapi anda akan lebih berupaya untuk mengekalkan penurunan kebimbangan apabila berhadapan dengan peristiwa-peristiwa emosi."

Smith, penyelidik yang meneroka bagaimana senaman dan aktiviti fizikal mempengaruhi fungsi otak, penuaan dan kesihatan mental, membandingkan bagaimana aktiviti berbasikal dengan intensiti sederhana berbanding tempoh rehat yang tenang (selama 30 minit) menjejaskan tahap kebimbangan dalam sekumpulan pelajar kolej yang sihat. Beliau menilai keadaan kebimbangan mereka sebelum tempoh aktiviti (atau rehat), tidak lama selepas itu (selepas 15 minit) dan akhirnya selepas mendedahkan mereka kepada pelbagai gambar yang menyenangkan dan tidak menyenangkan serta imej neutral. Di setiap keadaan, peserta kajian menjawab 20 soalan daripada inventori
State-Trait Anxiety, yang direka untuk menilai gejala yang berbeza disebabkan kebimbangan. Semua peserta telah dimasukkan melalui kedua-dua senaman dan seluruh negeri (pada hari-hari yang berbeza) dan diuji untuk tahap kebimbangan pra-senaman, selepas senaman, dan selepas melihat gambar-gambar.

Pada awalnya Smith mendapati bahawa senaman dan rehat yang tenang adalah sama berkesan dalam mengurangkan tahap kebimbangan. Walau bagaimanapun, apabila emosi mereka telah dirangsang (dengan menunjukkan 90 gambar dari
International Affective Picture System, pangkalan data gambar-gambar yang digunakan dalam penyelidikan emosi) untuk ~ 20 minit, tahap kebimbangan mereka yang hanya berehat kembali ke peringkat awal mereka , sedangkan mereka yang telah menjalankan senaman mengekalkan tahap pengurangan kebimbangan mereka.

"Set rangsangan fotografi kita gunakan dari pangkalan data IAPS telah direka untuk mensimulasikan pelbagai peristiwa emosi yang anda mungkin alami dalam kehidupan seharian," Smith menerangkan. "Mereka mewakili peristiwa emosi yang menyenangkan, peristiwa neutral dan peristiwa-peristiwa yang tidak menyenangkan atau yang merangsang. Ia berbeza dari gambar-gambar bayi, keluarga, anak anjing dan makanan yang menyelerakan, kepada perkara-perkara yang sangat neutral seperti pinggan, cawan, perabot dan landskap bandar, kepada imej yang sangat tidak menyenangkan seperti keganasan , pengudungan dan lain-lain perkara yang mengerikan. "

Hasil kajian menunjukkan efek kemurungan dari senaman akut mungkin kebal kepada kesan-kesan yang berpotensi merosakkan mood selepas pendedahan kepada rangsangan yang membangkitkan emosi.


# # #

Kisah di atas adalah berdasarkan berita keluaran 13 September 2012 oleh Universiti Maryland ..

Penyelidikan diterbitkan dalam talian lebih awal dari yang di cetak pada 14 Ogos, 2012 dalam jurnal Sains dan Perubatan dalam Sukan dan Senaman:
Smith JC. Effects of Emotional Exposure on State Anxiety after Acute Exercise. Med Sci Sports Exerc. 2012 Aug 14.

Baca secara online DI SINI


Prof Smith merancang untuk meneroka jika senaman boleh mempunyai kesan yang sama bermanfaat secara berterusan di kalangan pesakit yang kerap mengalami keresahan dan gejala kemurungan. Sewaktu kerjasama dengan
Maryland Neuroimaging Center, beliau juga meneroka fungsi pengimejan magnet resonans, atau fMRI, untuk mengukur aktiviti otak semasa pendedahan kepada imej rangsangan emosi untuk melihat bagaimana senaman boleh mengubah rangkaian neural otak-berkaitan emosi.

Smith juga menyiasat peranan senaman dalam mencegah penurunan kognitif di kalangan orang dewasa yang lebih tua. Kajian beliau telah menunjukkan bahawa aktiviti fizikal menggalakkan perubahan di dalam otak yang boleh melindungi mereka yang berisiko tinggi mendapat penyakit Alzheimer.


Artikel ini diterjemahkan dari bahasa Inggeris oleh Ahli Farmasi Mahfuza Turman

No comments:

Post a Comment