Thursday, March 29, 2012

Bagaimana Cara Terbaik Membantu Mengurangkan Berat Anak Anda

Picture credit: http://sp.life123.com

Ingin Kurangkan Berat Anak Anda?

Kurangkan Berat Anda Sendiri!

Satu kajian oleh penyelidik di Universiti California, Sekolah Perubatan San Diego dan Universiti Minnesota menunjukkan bahawa perubahan berat ibu bapa merupakan penyumbang utama kepada kejayaan penurunan berat badan kanak-kanak dalam rawatan berasaskan keluarga kanak-kanak obesiti.

Para penyelidik menilai terhadap 80 kumpulan keluarga dengan kanak-kanak yang berusia 8 hingga 12 tahun yang mempunyai berat badan berlebihan atau obes, yang mengambil bahagian dalam program rawatan ibubapa sahaja atau ibu bapa + rawatan kanak-kanak selama lima bulan.

Kajian ini memberi tumpuan untuk menilai kesan 3 jenis kemahiran keibubapaan yang diajar dalam rawatan tingkah laku berasaskan keluarga untuk kanak-kanak obes, dan kesannya terhadap setiap berat badan kanak-kanak: ibubapa menjadi model menunjukkan tingkahlaku bagi menggalakkan kehilangan berat badan mereka sendiri, perubahan dalam persekitaran pemakanan di rumah dan gaya dan teknik keibubapaan (contohnya, keupayaan ibu bapa untuk membantu menghadkan tingkah laku pemakanan kanak-kanak, menggalakkan kanak-kanak mengambil bahagian dalam aktiviti yang diprogramkan).


Konsisten dengan penyelidikan yang pernah diterbitkan, perubahan BMI ibu bapa adalah jangkaan yang signifikan dalam penurunan berat badan kanak-kanak.


Para penyelidik menyimpulkan bahawa pegawai klinikal perlu memberi fokus kepada menggalakkan ibu bapa untuk menurunkan berat badan bagi membantu anak mereka dalam pengurusan berat badan yang berlebihan atau obes.


Jangkaan yang paling penting dalam penurunan berat badan kanak-kanak

"Bagaimana cara ibu bapa boleh membantu kanak-kanak obes mengurangkan berat badan? Kurangkan berat badan sendiri, "kata Kerri N. Boutelle, PhD, profesor bersekutu pediatrik dan psikiatri di San Diego UC dan Hospital Kanak-kanak Rady San Diego.


"Ibu bapa adalah yang orang yang paling ketara dalam persekitaran kanak-kanak, bertindak sebagai guru yang pertama dan paling penting," kata Boutelle "mereka memainkan peranan penting dalam mana-mana program berat badan untuk kanak-kanak, dan kajian ini mengesahkan pentingnya mereka sebagai contoh dalam membentuk tingkah laku pemakanan yang sihat dan senaman untuk anak-anak mereka. "


Artikel di atas adalah berdasarkan berita keluaran 14 Mac 2012 oleh Universiti California, San Diego.

Kajian diterbitkan dalam edisi dalam talian
Obesity, jurnal rasmi The Obesity Society: Kerri N. Boutelle, Guy Cafri and Scott Crow. Parent Predictors of Child Weight Change in Family-Based Behavioral Obesity Treatment. Obesity, 2012 DOI: 10.1038/oby.2012.48

No comments:

Post a Comment