Thursday, March 22, 2012

Bahaya Pelindung Matahari Yang Perlu Diperjelaskan



Kesan sampingan daripada pendedahan jangka pendek dan jangka panjang kepada sinaran ultraungu (UV) termasuklah fotopenuaan, fotoimunosupresi, selaran matahari dan fotokarsinogenesis.

Pelindung matahari secara meluas digunakan sebagai satu strategi yang selamat dan berkesan sebagai fotopelindung terhadap kesan memudaratkan sinaran UV (UVR), tetapi peningkatan kebimbangan mengenai keselamatan dan keberkesanan mereka telah dipersoalkan.Misalnya, pencegahan kanser kulit, kesan ke atas sintesis vitamin D dan potensi toksisiti tiga ramuan yang digunakan telah diteliti: oxybenzone, retinil palmitat dan nanopartikel zink oksida (ZnO) dan titanium dioksida (TiO2).

Bukti daripada ujian rawak terkawal telah menunjukkan bahawa pelindung matahari memberikan kesan perlindungan yang besar terhadap kanser kulit tertentu, khususnya karsinoma sel skuamus dan melanoma. Kajian yang memeriksa hubungan antara penggunaan pelindung matahari topikal dan sintesis vitamin D menunjukkan kesan perencatan ke atas pengeluaran vitamin D, walaupun perkembangan kekurangan vitamin D tidak dilaporkan, sepertinya terhutang kepada penggunaan yang tidak betul dalam persekitaran dunia sebenar.

Tiada data yang menyakinkan diterbitkan setakat ini yang menunjukkan kesan buruk ke atas kesihatan manusia dari oxybenzone, retinil palmitat atau nanopartikel ZnO dan TiO2. Walau bagaimanapun, penggunaan teknologi pelindung matahari kuno dalam majoriti kajian yang telah diterbitkan adalah keterbatasan yang penting kepada kesimpulan yang dapat dibuat.

Walau bagaimanapun, bukti yang ada sekarang menunjukkan bahawa penggunaan pelindung matahari dapat melindungi kulit terhadap kanser tertentu, tidak menyebabkan kekurangan vitamin D dalam penggunaan dan kekurangan mana-mana ketoksikan boleh dibuktikan terhadap kesihatan manusia.

Berdasarkan penemuan ini, dermatologi harus tetap teguh dalam mengesyorkan penggunaan pelindung matahari sebagai kaedah yang selamat dan berkesan dalam fotopelindung.

Artikel diterbitkan pada 12hb Mac 2012 di
Access Dermatology:
Demystifying the Dangers of Sunscreen
Mark E. Burnett and Steven Q. Wang
Dermatology Service, Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, New York, New York, USA


No comments:

Post a Comment