Tuesday, March 13, 2012

Sulforaphane Brokoli Mencegah Kanser - Mekanisma Lain


Picture credit : http://www.blogger.com


Penyelidik di Institut Linus Pauling di Universiti Oregon(UO) telah menemui satu lagi sebab mengapa "sulforaphane" iaitu sebatian dalam brokoli dan sayur-sayuran cruciferous lain begitu baik untuk anda - ia tidak menyediakan hanya satu, tetapi dua cara untuk mencegah kanser melalui mekanisme kompleks epigenetik.


Epigenetik, suatu penyelidikan yang kian menjadi tumpuan di seluruh dunia, tidak merujuk hanya kepada kod genetik, tetapi juga kepada cara pemakanan, toksin dan pengaruh-pengaruh lain yang boleh menukar gen yang mana yang diaktifkan, atau "ditonjolkan." Ini boleh memainkan peranan yang penting dalam segala-galanya dari kanser kepada penyakit jantung dan isu-isu kesihatan yang lain.


Sulforaphane telah dikenal pasti pada tahun yang lalu sebagai salah satu sebatian yang paling kritikal yang memberikan banyak manfaat kesihatan dari sayur-sayuran cruciferous, dan saintis juga tahu bahawa satu mekanisme yang terlibat adalah histone deacetylases, atau HDACs. Keluarga enzim ini boleh mengganggu fungsi normal gen yang menyekat tumor.


Inhibitor HDAC, seperti sulforaphane, boleh membantu mengembalikan keseimbangan dengan sempurna dan menghalang perkembangan kanser. Ini adalah salah satu bidang yang paling banyak menjanjikan penyelidikan terhadap kanser. Tetapi kajian terbaru UO telah menemui mekanisma kedua epigenetik, iaitu metilasi DNA, yang memainkan peranan yang serupa.


"Kelihatan bahawa metilasi DNA dan inhibitor HDAC, kedua-duanya boleh dipengaruhi oleh sulforaphane, ia bekerjasama dengan satu sama lain untuk mengekalkan fungsi sel yang betul," kata Emily Ho, seorang profesor bersekutu di Institut Linus Pauling dan Kolej Kesihatan Umum dan Sains Manusia UO. "Mereka bekerja sebagai rakan kongsi dan berbincang antara satu sama lain."


Ho berkata, ia penting untuk fungsi sel dan mengawal pembahagian sel, yang mana apabila terganggu, ia menunjukkan satu ciri kanser.


Sulforaphane, Peranan-berganda Sebenar


Kanser adalah sangat kompleks dan ia biasanya bukan hanya setakat terjadi suatu kesilapan," kata Ho. "Ini menunjukkan semakin jelas bahawa sulforaphane mempunyai peranan-berganda yang sebenar. Semakin banyak kita mengetahui tentang hal itu, semakin banyak manfaat yang kita perolehi. "


Metilasi DNA, menurut Ho, adalah satu proses biasa yang mematikan gen, dan ia membantu mengawal bahan DNA yang akan dibaca sebagai sebahagian daripada komunikasi genetik di dalam sel. Di dalam sel kanser proses itu akan bercampur-aduk. Dan yang penting kepada penyelidik adalah proses gangguan yang sama yang memainkan peranan dalam penyakit-penyakit neurodegeneratif yang lain, termasuk penyakit kardiovaskular, fungsi imun, penyakit neurodegeneratif dan juga penuaan.


Pengaruh sulforaphane pada metilasi DNA telah diterokai oleh pemeriksaan metilasi gen cyclinD2.


Kajian ini terutamanya mengkaji kesan ke atas sel-sel kanser prostat. Tetapi proses yang sama mungkin berkaitan dengan kanser yang lain juga, kata penyelidik, termasuk kanser kolon dan kanser payudara.


"Dalam proses ini, kata kunci adalah keseimbangan," kata Ho. "Metilasi DNA adalah satu proses semula jadi, dan apabila terkawal ia membantu. Tetapi apabila keseimbangan menjadi bercampur-aduk ia boleh menyebabkan malapetaka, dan kerana itulah beberapa nutrien kritikal ini diperlukan. Mereka membantu mengembalikan keseimbangan. "


Brokoli yang hebat dan Sayur-sayuran Cruciferous lain.


Sulforaphane amat banyak terdapat dalam brokoli, tetapi juga ditemui dalam sayur-sayuran cruciferous lain seperti kubis bunga. Kedua-dua kajian makmal dan klinikal telah menunjukkan bahawa pengambilan sayur-sayuran cruciferous yang lebih tinggi boleh membantu dalam pencegahan kanser.


<<< * >>>


Kisah di atas adalah berdasarkan berita yang dikeluarkan oleh Universiti Oregon pada 29hb Februari 2012.


Mengenai Institut Linus Pauling: Institut Linus Pauling di UO adalah sebuah peneraju dunia dalam kajian mikronutrien dan peranan mereka dalam mempromosikan kesihatan optimum atau mencegah dan merawat penyakit. Bidang utama penyelidikan termasuk penyakit jantung, kanser, penuaan dan penyakit neurodegeneratif.


Kajian ini telah diterbitkan dalam jurnal Clinical Epigenetics: Anna Hsu, Carmen P Wong, Zhen Yu, David E Williams, Roderick H Dashwood, Emily Ho. Promoter de-methylation of cyclin D2 by sulforaphane in prostate cancer cells. Clinical Epigenetics, 2011; 3 (1): 3

No comments:

Post a Comment