Wednesday, March 10, 2010

Katsuobushi oligopeptida Boleh Juga Menurunkan Risiko Diabetes

Penemuan terkini dari ujikaji HOPE (Heart Outcomes Prevention Evaluation) secara terus mencadangkan bahawa terapi inhibitor ACE boleh menurunkan risiko diabetes jenis 2 pada pesakit yang pada dasarnya non-diabetik.

Penemuan ini telah sedia dirasionalkan oleh bukti sebelum ini bahawa inhibitor ACE boleh meningkatkan potensi tindakbalas insulin pada kedua-dua tisu berlemak dan otot fiber.

Sejak populasi terhadap risiko diabetes bertambah besar dan meningkat secara dramatik, perkembangan terbaru bagi makanan boleh serap- turunan peptide secara klinikal terbukti menghambat aktiviti ACE – seperti ‘Katsuobushi oligopeptides’ berasal dari bonito – boleh membuat ia lebih secara logistic munasabah untuk mencapai perlindungan pada skala besar,sementara secara serentak menggalakkan pengawalan tekanan darah dan menurunkan risiko penyakit arterotrombotik.

Namun begitu, patuh pada nasihat pengamal perubatan, makan secara teratur, bersenam dan berfikiran positif masih kekal sebagai aspek penting dalam mengekalkan kesihatan optimum.

Rujukan Jurnal: McCarty MF (2003) Hambatan ACE boleh menurunkan risiko diabetes dengan memacu impak bradikin terhadap tisu lemak. Med Hypotheses 60:779-783

Gambar: http://i.dailymail.co.uk

Terdapat dalam Kordel’s BPGard Ia mengandungi 375mg Katsuobushi Oligopeptida pada setiap kapsul. Cadangan harga runcit: RM108.00 per 60 kapsul, Dos : dua kapsul sekali atau dua kali sehari, bergantung keperluan individu.

No comments:

Post a Comment