Tuesday, March 23, 2010

Omega-3, Vitamin dan Mineral Boleh Menurunkan Kelakuan Agresif

Makanan tambahan mengandungi vitamin, mineral, asid lemak omega-3 dan omega-6 boleh menurunkan sebanyak 34% insiden kekejaman, menurut kajian terkini meliputi 200 pesalah muda dewasa.(purata umur = 21.0, antara 18-25 tahun) diterbitkan dalam Aggresive Behavior.

Sebaliknya, 14% peningkatan dalam jumlah laporan kejadian peserta dalam kumpulan kawalan dilaporkan oleh saintis Belanda, diketuai oleh Ap Zaalberg dari Kementerian Kehakiman Belanda.

Ujian secara rawak, 'double blind', kawalan plasebo diikuti dari kajian di England oleh Bernard Gesch et al (Br J Psychiatry 2002, Jul;181:22-8) di mana mendapati bahawa kelakuan antisosial dalam penjara termasuk kekejaman, menurun dengan pengambilan vitamin, mineral dan asid lemak essential sama kesannya pada orang yang kurang diet pemakanan dalam komunitinya.

Pengulas bebas pada kajian tersebut, Profesor Micheal Crawford, Pengarah Institut Kimia Otak dan Nutrisi Manusia di Universiti London Metropolitan menyatakan bahawa hubungan antara diet dan kelakuan agresif adalah "memahami asas kenyataan hubungan antara depresi major, bunuh diri dan pembunuhan yang dilaporkan oleh Dr. Joseph Hibbeln di Institut Kesihatan Kebangsaan di USA dan sudah tentu bahan kami menunjukkan penggantungan mutlak otak pada rantai panjang asid lemak essential".

Rujukan:

Zaalberg, H. Nijman, E. Bulten, L. Stroosma, C. van der Staak. Effects of nutritional supplements on aggression, rule-breaking, and psychopathology among young adult prisoners. Aggr. Behav. 36:117-126, 2010

Zestfulness mencadangkan Hovid Omega 3+6 yang mengandungi 500mg Omega 3 dan 500mg Evening Primrose Oil dalam setiap softgel dan Appeton Essentials Teengrow yang diformulasi dengan 18 multivitamin dan mineral.

Sumber foto: http://www.zuraidizainol.com/

No comments:

Post a Comment