Thursday, May 6, 2010

Beras Perang Sebagai Makanan Kesihatan Jantung

Beras putih yang kebanyakan kita makan setiap hari adalah hasil dari beras perang yang dikisar, keadaan dimana bahagian isi (kernel) membuang lapisan kulit dan kemudiannya dihaluskan dengan menyingkirkan lapisan subaleron.

Proses pengisaran dan penghalusan ini memusnahkan sehingga 67% vitamin B3, 80% vitamin B1, 90% vitamin B6, 50% mangan dan fosforus, keseluruhan fiber dan 100% asid lemak esensial.

Manfaat kesihatan dari makanan yang mengandungi fiber tinggi amatlah banyak, antaranya ia menurunkan kemungkinan penyakit jantung, membantu menghindari peningkatan kadar gula darah secara mendadak, membantu penghadaman, mengurangkan sembelit dan lain-lain.

The American Food and Drug Administration (FDA) pada Mei 2008 meluluskan label kesihatan jantung diberikan pada kebanyakan produk bijirin, termasuk beras perang. Produk bijirin ini mengandungi fiber terlarut, dimana ia akan mengikat kolesterol dan mencegahnya dari diserap oleh usus dan masuk ke dalam aliran darah. Ikatan ini menurunkan kadar kolesterol dan membantu menurunkan risiko penyakit jantung koronari. Anda boleh menbaca mengenai panduan baru ini di FDA's website.


Pakar nutrisi dan diet kini lebih banyak menyarankan beras perang sebagai sumber yang terbaik dari keseluruhan nutrisi.

No comments:

Post a Comment