Thursday, June 14, 2012

Kafein dan Penghindaran dari Penyakit Alzheimer

Credit: asmaliana.com

 Secawan kopi yang anda minum setiap hari untuk mengekalkan tumpuan kelihatannya mempunyai faedah tambahan - terutamanya jika anda seorang dewasa yang berumur.

Satu kajian baru-baru ini yang memantau proses ingatan dan pemikiran 124 orang, berusia antara 65 tahun hingga 88 tahun mendapati bahawa pengambilan kopi yang sederhana - kira-kira 3 cawan sehari - dikaitkan dengan penurunan risiko penyakit Alzheimer atau melambatkan permulaannya.

"Hasil daripada kajian ini, bersama-sama dengan kajian awal kami dengan tikus Alzheimer, adalah sangat konsisten dalam menunjukkan bahawa pengambilan secara sederhana kafein/kopi sepanjang usia dewasa dapat dianggap perlu untuk perlindungan terhadap penyakit Alzheimer di kemudian hari," menurut kajian ketua pengarang Dr. Chuanhai Cao, neurosains di Kolej Farmasi USF dan Institut Kesihatan Byrd Alzheimer USF.

Kajian menunjukkan perlindungan ini mungkin berlaku walaupun terhadap orang tua dengan tanda-tanda awal penyakit ini, dipanggil kemerosotan nilai kognitif ringan, atau
mild cognitive impairment (MCI). Pesakit dengan MCI telah mengalami sedikit kehilangan ingatan jangka pendek dan patologi awal Alzheimer dalam otak mereka. Setiap tahun, kira-kira 15 peratus daripada pesakit MCI berpotensi mendapat penyakit Alzheimer sepenuhnya. Para penyelidik memberi tumpuan kepada peserta kajian dengan MCI, kerana banyak yang ditakdirkan mendapat Alzheimer dalam masa beberapa tahun.

Tahap kafein dalam darah pada awal kajian adalah jauh lebih rendah (51 peratus kurang) pada peserta yang didiagnosis dengan MCI yang berpotensi mendapat demensia pada tahun susulan kedua hingga empat tahun berbanding mereka yang mengalami kemerosotan nilai kognitif kekal yang stabil bagi tempoh yang sama.

Tiada satu MCI yang kemudiannya mendapat Alzheimer mempunyai tahap kafein darah awal di atas paras kritikal 1200 ng / ml - bersamaan dengan minum beberapa cawan kopi beberapa jam sebelum sampel darah dirangka. Sebaliknya, ramai dengan MCI stabil mempunyai tahap kafein darah yang lebih tinggi daripada tahap kritikal ini.

Sejak tahun 2006, Dr. Cao dari USF dan penulis bersama kajian Dr Gary Arendash telah menerbitkan beberapa kajian yang menyiasat kesan kafein / kopi yang diberi kepada tikus Alzheimer. Yang paling terbaru, mereka melaporkan bahawa kafein berinteraksi dengan komponen yang tidak diketahui dalam kopi untuk meningkatkan tahap faktor pertumbuhan kritikal dalam darah yang seolah-olah untuk melawan proses penyakit Alzheimer.

Patologi Alzheimer adalah satu proses di mana plak dan kekusutan terkumpul di dalam otak, membunuh sel-sel saraf, memusnahkan sambungan saraf, dan akhirnya membawa kepada kehilangan ingatan progresif dan tidak boleh diubah. Sejak penyakit neurodegeneratif bermula satu atau dua dekad sebelum penurunan kognitif menjadi nyata, penulis kajian menunjukkan, mana-mana campur tangan untuk mengurangkan risiko Alzheimer harus secara idealnya bermula jauh terlebih dahulu dari gejalanya.


"Penggunaan harian secara sederhana kopi berkafein muncul sebagai pilihan diet terbaik untuk perlindungan jangka panjang terhadap kehilangan ingatan Alzheimer," Dr. Arendash berkata. "Kopi adalah murah, mudah didapati, mudah masuk ke dalam otak, dan mempunyai kurang kesan sampingan bagi kebanyakan kita. Selain itu, kajian kami menunjukkan bahawa kafein dan kopi muncul untuk terus menyerang proses penyakit Alzheimer. "

Selain penyakit Alzheimer, pengambilan kafein / kopi secara sederhana muncul untuk mengurangkan risiko beberapa penyakit penuaan lain, termasuk penyakit Parkinson, strok, diabetes jenis II dan kanser payudara. Walau bagaimanapun, kajian yang menyokong manfaat ini semuanya menjadi pemerhatian (tidak terkawal), dan ujian klinikal kawalan diperlukan untuk secara muktamad menunjukkan nilai terapeutik.

Satu kajian kesan penggunaan kopi dan kesihatan lebih daripada 400,000 orang dewasa selama 13 tahun, dan diterbitkan awal tahun ini di New England Journal of Medicine, mendapati bahawa peminum kopi mengurangkan risiko kematian daripada penyakit jantung, penyakit paru-paru, radang paru-paru, strok , kencing manis, jangkitan, dan juga kecederaan dan kemalangan.

# # #

Kisah di atas adalah berdasarkan berita keluaran 4 Jun 2012 oleh IOS Press BV

Penyelidikan telah disiarkan dalam cetakan Jurnal Penyakit Alzheimer: Cao C, Loewenstein DA, Lin X, Zhang C, Wang L, Duara R, Wu Y, Giannini A, Bai G, Cai J, Greig M, Schofield E , Ashok R, Small B, Potter H, Arendash GW.
High Blood Caffeine Levels in MCI Linked to Lack of Progression to Dementia. J Alzheimers Dis. 19 Mar 2012.

Tekan DI SINI untuk teks penuh.

No comments:

Post a Comment