Wednesday, June 27, 2012

Terlalu Banyak Garam Boleh Merosakkan Saluran Darah

Credit: widyawidluv.files.wordpress.com
Terlalu Banyak Garam Boleh Merosakkan Saluran Darah Dan menyebabkan Tekanan Darah Tinggi
Kajian menunjukkan:

* Pengambilan diet yang tinggi-garam selama beberapa tahun dikaitkan dengan penanda  kerosakan saluran darah.
* Orang yang mempunyai penanda kerosakan saluran darah dan mengambil diet yang tinggi-garam lebih cenderung untuk mendapat tekanan darah tinggi, oleh yang demikian, kesan diet yang tinggi-garam adalah lebih besar pada golongan ini.


Pengambilan diet yang tinggi-garam selama beberapa tahun boleh merosakkan saluran darah - meningkatkan risiko anda untuk mendapat tekanan darah tinggi.
Mereka yang mempunyai kerosakan saluran darah jenis ini yang mengambil diet tinggi garam adalah lebih cenderung untuk mendapat hipertensi atau tekanan darah tinggi. Penyelidikan ini memberi petunjuk kewujudan "gelung amplifikasi natrium" di mana mengambil terlalu banyak garam untuk jangka masa yang panjang boleh merosakkan saluran darah, yang membawa kepada kecenderungan yang lebih besar mendapat tekanan darah tinggi jika diet yang tinggi garam diteruskan.

Penyelidik tidak menilai hubungan sebab-akibat di antara pengambilan garam dan tekanan darah tinggi. Tetapi keputusan kajian "menambah bukti yang dijangkakan bahawa makanan yang mengandungi garam yang tinggi berkait rapat dengan tekanan darah tinggi," kata John Forman, MD, ketua penulis kajian dan pakar nefrologi di Brigham dan Hospital Wanita dan Harvard Medical School di Boston , Mass.

"Di samping itu, kajian ini memperkukuhkan garis panduan yang disokong oleh Persatuan Jantung Amerika dan lain-lain organisasi profesional yang mengesyorkan agar mengurangkan penggunaan garam untuk mengurangkan risiko mendapat tekanan darah tinggi," kata Forman.

Satu gram natrium adalah bersamaan dengan 2.5 gram garam (natrium klorida).

Penyelidik telah menjalankan satu kajian pemerhatian (PREVEND) di mana mereka mengesan pengambilan natrium oleh 5556 lelaki dan wanita dari penduduk umum Groningen, Belanda. Pengambilan natrium dinilai dengan mengumpul beberapa contoh air kencing dalam gandaan 24 jam, yang dianggap kaedah optimum untuk mengukur pengambilan natrium.
Asid urik dan albumin adalah penanda kerosakan saluran darah
Penyelidik telah membuat analisis kaitan antara penggunaan natrium dan tahap asid urik dan albumin darah dalam air kencing – kedua-duanya merupakan penanda kerosakan saluran darah - dari peserta yang tidak mengambil ubat tekanan darah tinggi.

Semasa susulan median pada 6.4 tahun, sebanyak 878 diagnosis hipertensi baru telah dibuat.

Pengambilan natrium yang tinggi dikaitkan dengan peningkatan paras asid urik dan albumin dari masa ke semasa. Penyelidik mendapati, semakin tinggi tahap penanda, semakin besar risiko mendapat hipertensi jika pengambilan diet garam adalah tinggi. Berbanding dengan peserta yang mengambil jumlah natrium yang sedikit (kira-kira 2,200 miligram sehari), mereka yang mengambil paling banyak (kira-kira 6,200 mg / d) adalah 21 peratus lebih berkemungkinan untuk mendapat tekanan darah tinggi. Walau bagaimanapun, mereka yang mempunyai tahap asid urik yang tinggi dan mengambil garam yang banyak adalah 32 peratus lebih berkemungkinan untuk mendapat tekanan darah tinggi manakala mereka yang mempunyai tahap albumin air kencing yang tinggi dan pengambilan garam tertinggi adalah 86 peratus lebih berkemungkinan untuk mendapat tekanan darah tinggi.

Diet yang tinggi-garam dipercayai bertanggungjawab sebanyak 20 peratus hingga 40 peratus daripada semua kes-kes tekanan darah tinggi di Amerika Syarikat.

Oleh kerana kajian hanya melibatkan orang Eropah berkulit putih, keputusan perlu direplikasi terhadap Hispanik, Afrika-Amerika dan lain-lain di Amerika Syarikat, namun, ada penyelidik lain yang mendapati adanya hubungan antara pemakanan yang tinggi garam dan tekanan darah tinggi dalam populasi lain, Forman berkata.


# # #

Kisah di atas adalah berdasarkan pada berita keluaran 18 Jun, 2012 oleh Persatuan Jantung Amerika.

Kajian tersebut disiarkan dalam edaran jurnal Persatuan Jantung Amerika:
J. P. Forman, L. Scheven, P. E. de Jong, S. J. L. Bakker, G. C. Curhan, R. T. Gansevoort. Association between Sodium Intake and Change in Uric Acid, Urine Albumin Excretion, and the Risk of Developing Hypertension. Circulation, 2012; DOI: 10.1161/CIRCULATIONAHA.112.096115

No comments:

Post a Comment