Thursday, June 21, 2012

Kurangnya Kebersihan Mulut, Meningkatkan Kadar Kematian Kanser

Credit: amazing-knowledge.blogspot.com

Kurangnya kebersihan mulut membawa kepada pembentukan plak gigi, lapisan bakteria yang meliputi permukaan gigi, termasuk jurang antara gigi dan gusi. Plak gigi memainkan peranan dalam penyakit mulut seperti karies dan penyakit periodontal yang akhirnya boleh membawa kepada kehilangan gigi.

Plak gigi juga menghasilkan tahap keradangan yang tinggi dan banyak kajian telah mengaitkan kesihatan mulut kepada penyakit jantung, kencing manis, artritis reumatoid dan prostatitis.

Kini, saintis Sweden mencadangkan bahawa orang yang mempunyai lebih plak pada gigi dan gusi mereka lebih cenderung untuk mati lebih awal dari kanser.

Satu kajian pemerhatian hampir 1,400 orang di Stockholm antara tahun 1985 dan 2009 menunjukkan bahawa 35 orang peserta yang meninggal dunia akibat kanser dalam tempoh ini mempunyai lebih banyal plak gigi yang meliputi kawasan permukaan gigi dan gusi yang lebih besar berbanding mereka yang masih hidup.

Purata umur kematian adalah 61tahun bagi wanita dan 60 tahun bagi lelaki. Wanita sepatutnya dijangka hidup sekitar 13 tahun lagi, dan lelaki tambahan sebanyak 8.5 tahun lagi, jadi kematian mereka boleh dianggap sebagai pramatang, kata penulis.

Kajian Sweden mengatakan bahawa plak gigi dikaitkan dengan 79 peratus risiko peningkatan kematian awal, dengan usia yang lebih tua dan kemungkinan pada lelaki lebih tinggi.

Para penyelidik diingatkan bahawa penemuan mereka menunjukkan hanya sebuah hubungan antara plak dan peningkatan risiko kematian kanser awal, dan tidak membuktikan bahawa plak gigi menjadi penyebab atau sememangnya penyumbang kepada kanser. Mereka terpanggil untuk mengkaji lebih lanjut hubungan tersebut.

 

###
 

Penemuan ini telah disiarkan secara on-line di BMJ Terbuka: Söder B, Yakob M, Meurman JH, Andersson LC, Söder P. The association of dental plaque with cancer mortality in Sweden. A longitudinal study. BMJ Open 2012;2:e001083 doi:10.1136/bmjopen-2012-001083

Klik DI SINI untuk teks penuh.

Belajar lebih lanjut mengenai gigi dan gusi yang sihat di
American Dental Association

###
Penjagaan Gusi

Kerap memberus dan menggunakan flos mengurangkan peluang plak merosakkan enamel gigi. Ubat gigi berubat dan menggunakan ubat kumur adalah langkah-langkah tambahan yang berguna.
Mengunyah gula-gula getah tanpa gula, terutamanya mereka yang menggunakan Xylitol sebagai pengganti, selama 20 minit selepas makan boleh mencegah karies gigi. Makan epal juga boleh membantu membersihkan gigi anda.

Pembersihan gigi profesional oleh pakar bedah pergigian anda adalah dengan membuang plak dan karang yang tidak boleh dikeluarkan dengan memberus dan menggunakan flos. Pembersihan profesional, dilakukan sekali atau dua kali setahun, juga boleh menghalang pembentukan plak.

1 comment: