Tuesday, July 13, 2010

Antioksidan Boleh Meningkatkan Metabolisma Dan Kesihatan Jantung

Suplemen antioksidan dalam jangka masa panjang secara signifikan boleh meningkatkan elastisiti arteri besar dan kecil (pembuluh darah yang mengangkut darah dari jantung) pada pesakit yang mempunyai beberapa faktor risiko kardiovaskular [1].

Kesan menguntungkan vaskular ini dikaitkan dengan peningkatan metabolisme glukosa dan lemak serta penurunan tekanan darah.

Marina Shargorodsky, Ortal Debbi, Zipora Matas dan Reuven Zimlichman melaporkan keputusan positif ini dalam sebuah ujikaji terkawal secara rawak kombinasi vitamin C, vitamin E, koenzim Q10 dan kapsul selenium [2].

Stres oksidatif telah dianggap sebagai mekanisme patogen yang berpotensi sebagai permulaan dan progresif dalam penyempitan dan pengerasan pembuluh darah dari masa ke semasa.

Oleh kerana stres oksidatif disebabkan oleh faktor risiko seperti hipertensi, diabetes, tahap kolesterol tinggi, dan merokok, pesakit dengan beberapa faktor risiko kardiovaskular [1] boleh mendapatkan kesan yang menguntungkan daripada rawatan antioksidan.

Vitamin C dan vitamin E boleh melindungi DNA dari kerosakan, meningkatkan pertahanan antioksidan dan memulihkan kesihatan endotelium (sel dinding pembuluh darah). Co-Q10 memainkan peranan penting sebagai pembawa elektron dalam fosforilasi oksidatif mitokondria, dapat memperbaiki disfungsi endotelium pada pesakit diabetes. Selenium, melalui peranannya dalam pelbagai enzim antioksidan, dapat memberikan perlindungan yang signifikan pada endotelium arteri koronari dalam melawan kerosakan yang disebabkan oleh stres oksidatif.

Tambahan pula, kombinasi vitamin C dan vitamin E dengan koenzim Q10 dan selenium boleh mendasari sinergi di antara mereka dan menguatkan kesan positif antioksidan.

Ujian klinikal sebelumnya mengenai kesan antioksidan terhadap kesihatan kardiovaskular telah melaporkan keputusan yang samar-samar. Dalam rangka untuk memberi penjelasan kepada masalah ini, Shargorodsky dan rakan-rakan secara rawak menguji 70 pesakit dari klinik hipertensi Wolfson Medical Center untuk menerima kapsul antioksidan atau plasebo selama enam bulan.

Ujian ditanda pada awal ujikaji, selepas tiga bulan dan pada enam bulan dan mendedahkan bahawa pesakit dalam kumpulan antioksidan mempunyai lebih arteri yang elastis yang mengarah kepada penurunan tekanan darah. Profil glukosa darah dan kolesterol yang lebih baik tercermin dalam penurunan HbA1c yang signifikan dan peningkatan kolesterol-HDL yang signifikan.

Para penulis mengingatkan bahawa sejak kajian ini difokuskan pada pesakit dengan beberapa faktor risiko kardiovaskular, pelaksanaan penemuan kami untuk populasi pesakit lain masih belum dikenalpasti.

Jurnal Rujukan

Shargorodsky M, Debbi O, Matas Z, Zimlichman R. Effect of long-term treatment with antioxidants (vitamin C, vitamin E, coenzyme Q10 and selenium) on arterial compliance, humoral factors and inflammatory markers in patients with multiple cardiovascular risk factors. Nutrition & Metabolism. 2010 Jul 6;7(1):55.


[1] Faktor risiko kardiovaskular (Program Pendidikan Kolesterol Kebangsaan):

  • Hipertensi ( tekanan darah sistolik> = 140 mm Hg dan/atau diastolik BP> = 90 mm Hg dan /atau mengambil ubat antihipertensi);
  • Diabetes (Paras glukosa plasma puasa> = 7 mmol/l pada sekurang-kurangnya dua sampel darah dan/atau mengambil agen penurun glukosa, hipertrigliseridemia (> = 1.7 mmol/l);
  • Kadar kolesterol HDL rendah (>1.03mmol/l pada lelaki dan >1.3mmol/l pada wanita), atau
  • Ketika ini menghisap rokok.

[2] Secara oral dos yang digunakan dalam kajian ini adalah vitamin C (1000 mg), vitamin E (400iu), koenzim Q10 (120 mg) dan selenium (200 mcg)

Hovid Q10 Plus mengandungi vitamin C (150 mg), vitamin E (50 iu), koenzim Q10 (10 mg) dan selenium (50 mcg) diperkaya dengan provitamin A (60mg) per kapsul, semua bahagian daripada kepekatan ini digunakan dalam kajian tersebut.

Namun, jika waktu ini anda tidak mempunyai faktor-faktor risiko kardiovaskular, anda boleh mempertimbangkan
Hovid Q10 Plus sebagai sebahagian daripada strategi pemeliharaan kesihatan.

Hovid Q10 Plus terdapat pada harga RM93.00 untuk 60 kapsul, terdapat dalam kemasan botol kaca amber.

Gambar

No comments:

Post a Comment