Tuesday, July 20, 2010

Tips Kesihatan: Mencegah Osteoporosis

Osteoporosis adalah penyakit di mana tulang menjadi tipis, lemah dan rapuh, dan mungkin mudah retak.

Wanita dan orang tua lebih terdedah kepada pembentukan osteoporosis, walaupun ia boleh mempengaruhi sesiapa sahaja dari pelbagai peringkat usia atau jenis kelamin.

National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases Amerika menyarankan langkah-langkah pencegahan untuk osteoporosis:

- Kerap melakukan latihan yang direka untuk membantu menguatkan tulang. Latihan angkat berat adalah yang terbaik untuk tulang kerana memaksa anda untuk bekerja melawan graviti. Contohnya berjalan, mendaki, berjogging, naik tangga, latihan beban, bermain tenis, dan menari.

- Menggunakan ubat yang direka untuk mencegah keroposan tulang atau meningkatkan jisim tulang. Berbicaralah dengan doktor anda


- Mengambil langkah-langkah untuk mencegah dari terjatuh, yang mana meningkatkan peluang keretakan tulang anda, terutama bahagian pinggul, pergelangan tangan atau tulang belakang. Langkah-langkah tersebut termasuk mengemas barang-barang yang bersepah di dalam rumah, memakai kasut bertumit rendah, menggunakan karpet yang selamat di lantai (tidak licin), dan memasang palang t
empat berpaut di bilik mandi.

- Makan diet yang sihat dan seimbang yang kaya vitamin D dan kalsium.

Vitamin D: Vitamin D memainkan peranan penting dalam penyerapan kalsium dan kesihatan tulang. Ini dihasilkan dalam kulit melalui pendedahan kepada sinar matahari. Makanan sumber vitamin D termasuk kuning telur, ikan laut, dan hati. Kebanyakan orang mendapat cukup vitamin D secara semulajadi, dengan berada sekitar 15 minit di bawah sinar matahari setiap hari, walaubagaimanapun kajian menunjukkan bahawa penurunan pengeluaran vitamin D pada orang tua, pada orang yang tinggal di rumah, dan bagi mereka yang umumnya berada pada musim sejuk. Mereka mungkin memerlukan suplemen vitamin D untuk mencapai keperluan yang disarankan iaitu 400 hingga 600 IU (International Unit) setiap hari.

Kalsium: Pengambilan kalsium yang tidak mencukupi sepanjang hayat memberikan sumbangan bagi pembentukan osteoporosis. Banyak kajian yang diterbitkan menunjukkan bahawa pengambilan kalsium yang rendah nampaknya berkaitan dengan kepadatan tulang yang rendah, kehilangan tulang yang cepat, dan kadar keretakan tulang yang tinggi. Kajiselidik nutrisi kebangsaan menunjukkan bahawa kebanyakan individu mengkonsumsi kurang dari setengah jumlah kalsium yang disarankan untuk membina dan mengekalkan tulang yang sihat. Makanan sumber kalsium termasuk produk susu rendah lemak, seperti susu, yogurt, keju, dan ais krim, sayuran berwarna hijau, seperti brokoli, collard hijau, bok choy, dan bayam, sarden dan salmon dengan tulang; tahu; almond, dan makanan yang diperkaya dengan kalsium, seperti jus oren, bijirin, dan roti. Bergantung pada seberapa banyak kalsium yang anda ambil setiap hari dari makanan, anda mungkin memerlukan suplemen kalsium.

Keperluan kalsium berubah selama hidup seseorang. Permintaan untuk kalsium tubuh lebih besar selama masa kanak-kanak dan remaja, ketika ini tulang rangka berkembang pesat, dan selama kehamilan dan menyusui. Wanita menopaus dan lelaki-lelaki yang lebih tua juga perlu mengkonsumsi kalsium lebih banyak. Selain itu, pada usia anda kini, tubuh anda menjadi kurang efisien dalam menyerap kalsium dan nutrisi lain. Orang dewasa yang lebih tua juga lebih cenderung mempunyai masalah perubatan yang kronik dan menggunakan ubat yang boleh mengganggu penyerapan kalsium
.

PERCUMA: Ujian Kepadatan Tulang
di farmasi kami di Pelabuhan Klang
pada hari Selasa 17hb Ogos
dari pukul 4 petang hingga 7 malam

Sumber gambar

No comments:

Post a Comment