Friday, July 23, 2010

Diet Tinggi Lemak dan Kanser Prostat

Diet dianggap salah satu faktor yang paling penting dalam mengawal risiko peradangan dan penyakit prostat termasuk benign prostatic hyperplasia (BPH), prostatitis, dan kanser prostat (KP).

Robert Ma dan Kathy Chapman di Sydney, Australia melakukan penelaahan berdasarkan bukti mengenai diet yang dicadangkan dalam pencegahan kanser prostat serta dalam pengurusan pesakit dengan KP.

Para penyelidik mendapati bahawa diet rendah lemak, tinggi dalam sayuran dan buah-buahan, dan mengelak pengambilan makanan bertenaga tinggi, daging berlebihan, dan produk susu yang berlebihan dan pengambilan kalsium mungkin dapat membantu dalam mencegah KP, dan untuk pesakit didiagnosis dengan KP.

Secara khusus, pengambilan tomato, kubis bunga, brokoli, teh hijau, dan vitamin termasuk Vitamin E dan selenium nampaknya dicadangkan dapat menurunkan risiko KP. Pengambilan daging yang diproses atau dipanggang, produk susu, dan lemak nampaknya berkaitan dengan KP.


KLIK DI SINI - Bagaimana Anda Boleh Meningkatkan Diet anda *

Faktor Nuklear kappa B (NF-κB) adalah kompleks protein yang mengawal transkripsi DNA. Dalam kajian terkini oleh Dr Sanjay Gupta dan pasukannya dari rakan post-kedoktoran memberi keterangan bahawa diet tinggi lemak meningkatkan pengaktifan NF-κB dan mengikatnya kepada DNA yang mempengaruhi perkembangan tumor.

Tikus pelapor NF-κB yang tidak gemuk diberi makanan berlemak tinggi selama empat, lapan, dan 12 minggu. Dibandingkan dengan tikus yang diberi makanan biasa, kumpulan diet tinggi lemak mengalami peningkatan yang signifikan dalam berat prostat, dan dalam ekspresi prostat dengan tanda stres oksidatif (seperti NADPH), dan peradangan (seperti target hilir NF-κB: nitrik oksida synthase, dan siklooksigenase [COX-2]) mengalami peningkatan.

Penelitian ini memberi bukti langsung bahawa diet tinggi lemak menyebabkan proliferasi, peradangan, dan stres oksidatif yang boleh menyebabkan benign prostatic hyperplasia, prostatitis, dan kanser prostat, serta beberapa kelainan yang paling umum yang mempengaruhi lelaki dewasa.

Jurnal Rujukan:

R. W.-L. Ma, K. Chapman. A systematic review of the effect of diet in prostate cancer prevention and treatment. Journal of Human Nutrition and Dietetics, 2009; 22 (3): 187-199

Vykhovanets EV, Shankar E, Vykhovanets OV, Shukla S, Gupta S. High-fat diet increases NF-κB signaling in the prostate of reporter mice. The Prostate, 2010.

Picture

No comments:

Post a Comment