Thursday, July 15, 2010

Minyak Ikan Dapat Mengurangkan Risiko Kanser Payudara

"Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention", sebuah jurnal dari Persatuan Penyelidikan Kanser Amerika baru-baru ini melaporkan bahawa penggunaan secara teratur suplemen minyak ikan, yang mengandungi kandungan tinggi asid lemak omega-3, EPA dan DHA, berkaitan dengan penurunan risiko kanser payudara.

Penurunan risiko menyekat penyebaran kanser duktal payudara, jenis yang paling umum dari penyakit ini.

Hal ini terungkap dalam suatu kajian prospektif, dari hubungan antara penggunaan 15 suplemen "khusus" yang berbeza dan risiko kanser payudara.

Emily White dan rakan-rakan menggunakan data dari kajian besar-besaran wanita di Washington barat yang mengisi kajiselidik antara tahun 2000 dan 2002 tentang diet mereka, pengambilan suplemen, kebiasaan sukan dan kesihatan secara keseluruhan dan gaya hidup. Analisis ini melibatkan lebih dari 35,000 wanita pascamenopaus berusia 50-76 tahun yang tidak menderita kanser payudara pada awal kajian. Pada akhir 2007, 880 dari wanita tersebut telah mendapat kanser payudara.

Wanita yang dilaporkan mengambil minyak ikan pada awal kajian adalah kira-kira setengah lebih berkemungkinan untuk membentuk karsinoma duktal payudara, bentuk paling biasa pada kanser payudara. Wanita yang mengambil minyak ikan tidak menunjukkan penurunan risiko kanser lobular payudara yang kurang umum.

Para saintis mencatat faktor yang mungkin mempengaruhi risiko kanser pada wanita, seperti umur, berat badan, pengambilan buah-buahan dan sayuran, penggunaan aspirin, status merokok, umur di mana mereka pertama kali melahirkan dan usia mula haid.

Baki suplemen "khusus" tidak berkaitan dengan risiko kanser payudara: Secara khusus, penggunaan suplemen kadang-kadang diambil untuk mengatasi gejala menopause (black cohosh, dong quai, soya, atau St John's Wort) yang tidak berkaitan dengan risiko.

Bagaimana suplemen minyak ikan dapat mencegah kanser masih belum diketahui, tetapi peradangan - berkaitan dengan kanser di banyak kajian - mungkin memainkan peranan sentral; minyak ikan mengandungi asid lemak omega-3, yang menghambat kebanyakan molekul inflamasi yang disebut faktor nuklear kappa-B.

Para penulis tidak dapat menghitung jumlah pengambilan suplemen minyak ikan, kerana "penggunaan semasa" ditakrifkan sebagai sebarang jumlah yang diambil oleh seorang wanita. Tapi kebanyakan wanita mengambilnya empat hingga tujuh hari seminggu.

"Risiko kanser payudara lebih rendah di kalangan wanita yang mengambil suplemen minyak ikan adalah disebabkan oleh kebetulan," kata Eric Jacobs, pengarah strategik farmakoepidemiologi di Persatuan Kanser Amerika, yang mengkaji penelitian terbaru.

Namun, minyak ikan terus merangsang banyak pihak, sebagai bukti muncul tentang kesan perlindungan terhadap penyakit jantung dan yang terkini kanser.

Kajian lebih lanjut diperlukan. Salah satu kajian yang akan dimulakan oleh penyelidik Harvard saat ini melibatkan 20,000 pesakit untuk ujikaji secara rawak selama lima tahun untuk meneliti kesan suplemen minyak ikan dan vitamin D pada risiko kanser, penyakit jantung dan penyakit-penyakit lain.

Jurnal Rujukan

Brasky T, Lampe W, Potter J, Patterson R, White E. Specialty Supplements and Breast Cancer Risk in the VITamins And Lifestyle (VITAL) Cohort. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev July 2010 19:1696-1708
Gambar

No comments:

Post a Comment