Thursday, July 29, 2010

Merokok dan Penuaan Pramatang Kulit

Bukti epidemiologis menunjukkan bahawa merokok merupakan faktor yang menyumbang kepada beberapa penyakit kulit termasuk systemic lupus erythematosus, psoriasis, palmoplantar pustulosis, cutaneous squamous cell carcinoma, hidradenitis suppurativa, dan genital warts.

Sejak tahun 1970-an kajian telah menunjukkan bahawa merokok mempercepat proses penuaan kulit.

Penuaan kulit bererti kulit kendur, membentuk kedutan dan garis-garis halus, menjadi kering dan kasar dengan warna kulit yang tidak rata dan pembuluh darah yang rosak (telangiectasia).

Perokok kelihatan kurus dan kulit seperti buah oren atau berwarna kelabu.

Garis di sekitar mata disebut “
crow's feet” boleh terbentuk pada usia lebih awal.

Beberapa garis menegak di sekitar mulut juga boleh terjadi dan disebut “smokers-lines”.

Kesan ini berterusan sehingga usia lanjut. Pada usia 70 tahun, merokok 30 batang sehari boleh bersamaan dengan 14 tahun tambahan penuaan kulit.

Bagaimana merokok menyebabkan penuaan kulit?

Tidak jelas bagaimana merokok menyebabkan penuaan awal pada kulit wajah. Teori meliputi:

  • Panas dari rokok secara langsung membakar kulit
  • Perubahan dalam serat elastis kulit
  • Mempersempit pembuluh darah (mengecut dan mengendur), yang mengurangkan bekalan darah ke kulit dan boleh menyebabkan perubahan dalam serat kulit elastis dan kehilangan kolagen
  • Mengurangkan paras Vitamin A dan kelembapan kulit

Asap rokok mengandungi campuran kompleks dari komponen-komponen gas dan zarah selain nikotin. Beberapa komponen dari campuran ini mungkin mempunyai potensi untuk mengerahkan fisiologi dan kesan farmakologis yang melambatkan penyembuhan luka dan menyumbang kepada gangguan yang berkaitan dengan merokok.

Merokok menghasilkan kesan imunomodulator sistemik yang mengubahsuai sistem kekebalan tubuh anda melalui pelepasan spesies oksigen reaktif (ROS) dari asap tembakau. Hal ini dipercayai menyebabkan kesan berbahaya kepada fungsi sel normal inflamasi (dengan melemahkan mekanisme fagositosis dan bakterisida, serta dengan meningkatkan pelepasan enzim proteolitik).

Selain itu, merokok mengurangkan sintesis kolagen * dan pemendapan kolagen matang dalam matriks ekstraseluler.

Warna kulit kelihatan kekuningan yang tidak sihat, sangat berkedut, kulit kasar ... ..

Tanda-tanda ini dapat dikurangkan, dan dalam beberapa kes dapat dielakkan, iaitu dengan berhenti merokok.

Bahkan orang-orang yang telah merokok selama bertahun-tahun, atau perokok tegar pada usia muda, menunjukkan kurang kedutan pada wajah dan warna kulit bertambah baik ketika mereka berhenti merokok.

Rujukan

1.Thomsen S, Sørensen L. Smoking and Skin Disease. Skin Therapy Letter. 2010 Jun;15(6):4-7.

2. DermNet NZ

Gambar 1 Penuaan Pramatang

Lakukan Penyelidikan Sendiri

  1. Klik pada perkataan yang bergarisbawah berwarna hijau untuk keterangan bergambar bagi penyakit kulit.
  2. Jika anda ingin tahu lebih lanjut tentang kesan merugikan dari merokok dan berhenti merokok, pergi ke 'LABELS' dalam bahagian seterusnya dari laman ini dan klik pada SMOKING CESSATION.
  3. Pergi ke "SEARCH THIS BLOG" dan anda boleh mencari topik tertentu seperti misalnya, COLD TURKEY, di mana anda akan diarahkan ke 4 paparan yang telah kita dilakukan pada kaedah berhenti merokok.

* Kolagen adalah protein (polimer biologi yang terdiri daripada asid amino) yang berfungsi sebagai komponen struktur utama dari jaringan penghubung seperti kulit, tulang, ligamen, dll. Dermis, lapisan kulit dalam, mengandung sejumlah besar kolagen dimana serat membentuk jaringan penyokong yang bertanggung jawab untuk karakteristik mekanik kulit seperti kekuatan, tekstur dan ketahanan.

Seperti bahan lain, kolagen boleh menjadi haus: perlahan-lahan menjadi rosak dari masa ke semasa. Sel-sel kulit yang disebut fibroblast mampu menghasilkan kolagen. Jika perlu, fibroblast menukar serat kolagen yang rosak dengan yang baru. Malangnya, semakin kita berusia kemampuan kulit untuk menggantikan kolagen yang rosak menyusut dan jurang menjadi lebih besar dan ketidakteraturan jaringan kolagen terbentuk. Proses ini akhirnya menyebabkan kedutan.

Banyak faktor yang menyumbang kepada kepantasan kerosakan kolagen dimana boleh sepenuhnya atau sebahagian dineutralkan. Ia termasuk kerosakan akibat sinar matahari, radikal bebas, beberapa perubahan hormonal yang berkaitan dengan usia, dan merokok.

Jadi, satu sasaran penting dari pencegahan kedutan dan regimen eliminasi adalah untuk mengurangkan kerosakan kolagen dan meningkatkan bekalannya. Tugas ini boleh dicapai, tetapi anda perlu lakukannya dengan cara yang betul.

No comments:

Post a Comment