Saturday, April 7, 2012

Cili Panaskan Hati Anda


Picture credit: www.kujie2.com


Cili telah menjadi sebahagian daripada diet penduduk di Amerika sejak lebih kurang 7500 tahun SM. Berikutan penemuan mereka oleh Columbus pada tahun 1492 pelbagai hasil tanaman cili tersebar ke seluruh dunia, digunakan dalam kedua-dua makanan dan perubatan.


Perubatan moden dan sains kini mula mengesahkan banyak ciri-ciri indikasi perubatan yang terdapat dari cili dan juga menemui beberapa potensi untuk kegunaan yang baru.


Penyelidik di Universiti China Hong Kong menumpukan kajian mereka pada capsaicin dan capsaicinoids, iaitu sebatian yang memberikan cabai burong, cili padi, cayennes, jalapeños dan lada yang lain tahap kepedasannya.


Capsaicin sudah mempunyai peranan yang sedia ada dalam bidang perubatan terutamanya dalam krim yang disapu pada kulit untuk merawat artritis dan bentuk-bentuk kesakitan tertentu. Penyelidikan yang lepas mencadangkan bahawa makanan pedas dari cili boleh menurunkan tekanan darah seseorang dalam kondisi tersebut, mengurangkan kolesterol darah dan mengurangkan kecenderungan pembekuan darah yang berbahaya daripada terbentuk.


"Kajian kami telah diperkukuh dan diperluaskan dengan pengetahuan mengenai bagaimana bahan-bahan dalam cili bekerja dalam meningkatkan kesihatan jantung," kata Zhen-Yu Chen, seorang profesor pemakanan dan sains nutrisi. "Kami kini mempunyai rangka yang lebih jelas dan lebih terperinci kesan mendalam mengenai gen dan mekanisme lain yang mempengaruhi kolesterol dan kesihatan saluran darah. Ia adalah antara penyelidikan yang pertama untuk memberikan maklumat tersebut."


Chen dan rakan-rakannya memberikan dua kumpulan hamster dengan diet tinggi kolesterol, sebelumnya diberikan satu kumpulan makanan dengan jumlah capsaicinoids yang berbeza manakala kumpulan kawalan yang lain mempunyai makanan dengan tanpa capsaicinoids.

Mereka mendapati bahawa di samping untuk mengurangkan jumlah paras kolesterol dalam darah, capsaicinoids mengurangkan tahap apa yang dikenali sebagai kolesterol "jahat" (yang dideposit ke dalam saluran darah), tetapi tidak memberi kesan kepada tahap apa yang dipanggil kolesterol "baik". Pasukan itu mendapat petunjuk bahawa capsaicinoids boleh mengurangkan saiz deposit yang telah terbentuk dalam saluran darah, yang menyempitkan arteri dengan cara yang boleh membawa kepada serangan jantung atau strok.


Capsaicinoids juga menyekat aktiviti gen yang menghasilkan cyclooxygenase-2, iaitu satu bahan yang membuat otot sekitar saluran darah mengecut, menyekat aliran darah ke jantung dan organ-organ lain. Capsaicinoids mempunyai kesan merehatkan otot dan membolehkan darah mengalir dengan lebih mudah.


"Kami membuat kesimpulan bahawa capsaicinoids bermanfaat dalam meningkatkan pelbagai faktor yang berkaitan dengan kesihatan saluran jantung dan darah," kata Chen.


"Tetapi kita tentu tidak mencadangkan kepada orang ramai untuk makan cili secara berlebihan. Keseimbangan adalah perkara penting dalam pemakanan yang baik. Dan ingatlah, cili bukanlah pengganti untuk ubat-ubatan preskripsi yang terbukti memberi manfaat. Ia mungkin tambahan yang bagus, itupun, bagi mereka yang menyukai rasa yang pedas. "




Laporan ini adalah sebahagian daripada Mesyuarat Kebangsaan ke-243 dan Ekspo Persatuan Kimia Amerika (ACS), yang diadakan di San Diego pada 26 Mac, 2012


Kisah di atas adalah berdasarkan pada Mac 27, 2012 berita yang dikeluarkan oleh American Chemical Society (ACS).

No comments:

Post a Comment