Sunday, April 15, 2012

Multivitamin Kunci Utama Pencegahan Kekurangan Vitamin B12


Suplemen multivitamin dapat membantu mencegah, dan berpotensi merawat, kekurangan vitamin B12 pada pesakit yang tinggal di pusat penjagaan warga tua, menurut pakar.


Satu kajian di Australia baru-baru ini mendapati 14 peratus daripada 130 pesakit yang tinggal di kediaman pusat jagaan warga tua di selatan Tasmania mengalami kekurangan vitamin B12, dengan paras serum B12 kurang daripada 150 pmol / L.


Oleh kerana kekurangan vitamin B12 boleh ditunjukkan dalam pelbagai gejala-gejala yang sering disalah diagnos, penemuan kekurangan vitamin B12 yang tidak dapat dikesan adalah membimbangkan.

"Suplemen multivitamin secara oral boleh membantu mengelakkan kekurangan, dan berpotensi untuk merawat kekurangan yang sedia ada pada penghuni pusat jagaan warga tua," kata penulis utama, Profesor Gregory Peterson, dari Unit Penyelidikan Hasil Ubat dan Pendidikan, Pusat Pengajian Farmasi, Universiti Tasmania.


Selaras dengan bukti keputusan yang terdahulu menunjukkan bahawa faktor-faktor risiko yang dikaitkan dengan pengurangan tahap serum B12 termasuk usia dan jantina lelaki.


Kajian mendapati, paras serum B12 yang rendah juga secara ketara dikaitkan dengan penggunaan ubat antipsikotik.


"Sama ada penemuan ini adalah kasual (ubat menyebabkan paras serum B12 rendah) atau berkesan (paras serum B12 yang rendah membawa kepada gejala klinikal yang memerlukan preskripsi antipsikotik) adalah tidak menentu dan memerlukan penerokaan lebih lanjut," kata Profesor Peterson.


Kajian ini menggunakan ujian serum vitamin B12 untuk menganalisis kelaziman kekurangan vitamin B12 yang tidak dikenal pasti di kalangan penghuni kediaman pusat penjagaan warga tua tanpa terlebih dahulu mendapat diagnosis kekurangan vitamin B12 atau mencatatkan paras serum B12 dalam tempoh enam bulan yang lalu.



Sumber cerita:

Mirkazemi C, Peterson GM, Tenni PC, Jackson SL.
Vitamin B12 deficiency in Australian residential aged care facilities. J Nutr Health Aging. 2012;16(3):277-80.


Jadi bagaimana pula dengan 'Baby Boomers' lelaki di rumah?


Anda tidak perlu menjadi penghuni rumah warga tua supaya kekurangan vitamin B12. Apabila anda berumur, cara bagaimana deria anda bertindakbalas cukup untuk memberikan anda maklumat tentang perubahan dunia. Deria anda menjadi kurang peka, dan anda mungkin mempunyai masalah untuk membezakan rasa, bau, sentuhan, penglihatan, dan pendengaran. Ini akan menjejaskan selera anda sehingga membawa kepada ketidakseimbangan pemakanan.

No comments:

Post a Comment