Saturday, April 28, 2012

Vitamin C Mungkin Boleh Menurunkan Tekanan Darah

500 miligram vitamin C setiap hari mengurangkan tekanan darah sebanyak 3,84 milimeter

- Tetapi simpan dulu suplemen itu, buat masa ini, penyelidik mengatakan:

Newswise - Mengambil dos vitamin C yang terlalu banyak boleh secara sederhana mengurangkan tekanan darah, mengikut analisis penyelidikan selama beberapa tahun oleh saintis Johns Hopkins. Namun para penyelidik berhenti mencadangkan orang ramai mengambil makanan tambahan.

"Kajian kami menunjukkan tekanan darah yang sederhana berkurang kesan daripada suplemen vitamin C, tetapi sebelum kita boleh mengesyorkan suplemen sebagai rawatan untuk tekanan darah tinggi, kita benar-benar memerlukan lebih banyak penyelidikan untuk memahami implikasi pengambilan mereka," kata Edgar "Pete" R. Miller III, MD, Ph.D., Profesor Madya bahagian perubatan dalaman am di Sekolah Perubatan Universiti Johns Hopkins dan ketua kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition.


Kira-kira 30 peratus orang dewasa di Amerika Syarikat mempunyai tekanan darah tinggi atau hipertensi, satu faktor risiko penting bagi penyakit jantung dan strok. Rawatan yang berjaya mungkin termasuk ubat-ubatan, senaman, penurunan berat badan, dan perubahan diet seperti mengurangkan pengambilan garam. Sesetengah pakar percaya bahawa sejumlah besar vitamin C, mikronutrien penting yang dijumpai terutamanya dalam buah-buahan dan sayur-sayuran, boleh juga merendahkan tekanan darah, tetapi secara rawak, kajian pemakanan secara terkawal- piawaian emas dalam penyelidikan pemakanan - telah menghasilkan keputusan yang bercampur-aduk.

Miller dan rakan-rakannya telah mengkaji dan membuat analisis data daripada 29 individu secara rawak, terkawal, yang sebelumnya menerbitkan percubaan klinikal yang melaporkan nilai tekanan darah sistolik dan/atau diastolik dan juga perbandingan pengambilan vitamin C dengan plasebo. Apa yang mereka dapati ialah pengambilan secara purata sebanyak 500 miligram vitamin C setiap hari - kira-kira lima kali ganda keperluan harian yang disyorkan - mengurangkan tekanan darah sebanyak 3,84 milimeter merkuri dalam jangka pendek. Antara mereka yang didiagnos dengan tekanan darah tinggi, kejatuhan adalah hampir 5 milimeter merkuri.

Secara perbandingan, Miller berkata, pesakit yang mengambil ubat tekanan darah seperti inhibitor ACE atau diuretik (yang dipanggil "pil air") boleh menjangkakan lebih kurang 10 milimeter pengurangan merkuri dalam tekanan darah.

Lima ratus miligram vitamin C adalah bersamaan dengan jumlah kira-kira enam cawan jus oren. Pengambilan harian yang disyorkan untuk vitamin C bagi orang dewasa ialah 90 miligram.

"Walaupun tinjauan kami mendapati hanya memberi kesan yang sederhana terhadap tekanan darah, jika seluruh penduduk AS menurunkan tekanan darah sebanyak 3 mililiter merkuri, ia akan menyebabkan pengurangan stok yang banyak," kata Miller. Miller memberi amaran, bagaimanapun, bahawa tiada kajian yang dikaji semula oleh pasukannya menunjukkan bahawa vitamin C secara langsung menghalang atau mengurangkan kadar penyakit kardiovaskular, termasuk strok.
Vitamin C boleh bertindak sebagai diuretik

Saintis telah memberi tumpuan kepada peranan potensi vitamin C dalam pengurangan tekanan darah kerana kesan biologi dan fisiologi nutriennya. Sebagai contoh, vitamin C boleh bertindak sebagai diuretik, menyebabkan buah pinggang mengeluarkan lebih natrium dan air dari badan, yang membantu untuk merehatkan dinding saluran darah, dengan itu menyebabkan penurunan tekanan darah.

Industri makanan tambahan adalah sebanyak $ 28 bilion setahun, dan tuntutan pemasaran, cerita di akhbar dan testimoni sering membuat mereka sukar untuk menolak, Miller berkata. Orang sering melihat suplemen sebagai "alternatif semulajadi" berbanding ubat untuk tekanan darah tinggi atau penyakit lain, beliau menambah, walaupun bukti menunjukkan banyak makanan tambahan tidak berkesan dan dalam sesetengah kes boleh menyebabkan kemudaratan.

"Orang suka untuk mengambil vitamin tanpa atau kurang bukti yang jelas," kata Miller. "Kami sedang cuba untuk meningkatkan tanda aras dan memberi panduan yang berasaskan bukti mengenai sama ada makanan tambahan membantu atau sebenarnya mendatangkan kemudaratan." Dengan merujuk kepada vitamin C, beliau berkata, juri masih keliru.


Penghargaan oleh Team Zestzfulness

Kisah di atas dicetak semula dari 18 April, 2012 siaran berita oleh Perubatan Johns Hopkins. Hasil kajian telah diterbitkan dalam talian pada hari yang sama dalam
American Journal of Clinical Nutrition: S. P. Juraschek, E. Guallar, L. J. Appel, E. R. Miller. Effects of vitamin C supplementation on blood pressure: a meta-analysis of randomized controlled trials. Am J Clin Nutr, 2012; DOI: 10.3945/ajcn.111.027995
 

No comments:

Post a Comment